ساخت سردخانه
سردخانه چگونه ساخته میشود؟
ساخت سردخانه

جهت تولید سردخانه ابتدا باید بخش های آن را بشناسیم و اطلاعات کافی در مورد آنها پیدا کنیم.

روش تولید سردخانه:

جهت تولید سردخانه ابتدا باید بخش های آن را بشناسیم و اطلاعات کافی در مورد آنها پیدا کنیم. در سردخانه بالای صفر درجه برای نگهداری کوتاه مدت محصول تا دمایی بالاتر از نقطه اتجمادش سرد و نگهداری میشود.سردخانه های کوتاه مدت معمولا با وارد نمودن تدریجی محصول و تعویض سریع آن همراه است و بر اساس نوع محصول زمان نگهداری، از یکی دو روز تا یک هفته یا بیشتر تغییر میکند ولی به ندرت از ۱۵ روز تجاوز میکند.

ساخت سردخانه نگهداری بلند مدت در انباره های تجاری (سردخانه های عمومی) انجام میشود. در این مورد نیز زمان نگهداری محصول به نوع و شرایط ورودی محصول بستگی دارد.

محصولات قابل نگهداری در سردخانه بالای صفر شامل:

سبزیجات – میوه – صیفی جات – مواد لبنی – گل و گیاه – دارو و … میباشد.

ساخت سردخانه زیر صفر
سردخانه زیر صفر را سردخانه انجماد مینامند.

در سردخانه زیر صفر، محصول منجمد و در دمای ما بین ۱۲- تا ۲۳- درجه سانتیگراد نگهداری میشود (سردخانه زیر صفر با دمای ۱۸ بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد)

محصولات قابل نگهداری در سردخانه زیر صفر شامل:

گوشت منجمد – مرغ منجمد – ماهی منجمد – سبزیجات منجمد – صیفی جات منجمد و … میباشد.


ساخت پیش سردکن :

پیش سردکن فضایی است که محصول در دمایی بالاتر (معمولا دمای محیط یا کشتارگاه) وارد آن میشود و بایستی با سرعت هرچه بیشتر تا دمای نگهداری سرد شود.

محصول پس از رسیدن به آن دما از آنجا خارج و برای نگهداری در سردخانه در سالن نگهداری قرار میگیرد.

جابجا کردن محصول در طول زمان سردکن، تأثیر شدیدی در کیفیت نهایی و عمر محصول دارد.


ساخت سردخانه دو مداره :

سردخانه دو مداره ، سردخانه ایست که قابلیت عملکرد هر دو حالت سردخانه زیر صفر و سردخانه بالای صفر را داراست.

در سردخانه دومداره باید توجه داشت بایستی پس از تخلیه سردخانه (بالای صفر یا زیر صفر) در یکی از این حالات و تغییر به حالت دیگر (بالای صفر یا زیر صفر) اتاق سردخانه را با مواد نانو ضدعفونی و شستشو کرد که پس از بارگیری مجدد باعث بو گرفتن محصول جدید نشود.

روش تولید سردخانه

سردخانه از چه قسمت هایی تشکیل شده است؟

برای هر سردخانه ابتدا یک اتاقک نگهبانی برای تامین امنیت آن تعبیه می شود. بعد بخش هایی مانند بارگیری، تخلیه بار، پارکینگ خودرو و... باید تعیین شود.در بخش ورودی، سوله ای با ارتفاع 1 الی 1.2 متر قرار داده میشود که سقف داشته و به آن سکوی سردخانه می گویند این بخش جهت انتقال بار به داخل سردخانه بکار می رود.

سفارش ساخت سردخانه
در تولید سردخانه یک نکته خیلی مهم وجود دارد. آن بخش  آمادگاه می باشد. قبل از اینکه میوه های به داخل سردخانه با دمای 30 درجه منتقل شوند در این بخش نگه داری میشوند.
به این دلیل که ابتدا کمی دمای آن ها کم شده و به بخش بعدی منتقل شوند. اگر به سرعت به بخش دمای پایین منتقل شوند، به علت تعریق سطح بیرون، کپک زده و از بین می رود.اصولا درسمت راست هم یک اتاقک بنام تونل انجماد و قبل از بخش صد درجه  تعبیه میشود.دمای آن حدود منفی 35 درجه است. داخل این اتاقک بیشتر موادغذایی که برای کالباس سازی و این نوع موارد هست مانند انواع سیر و پیاز نگه داری می شود.به این دلیل در این بخش نگه داشته می شوند تا لایه نازک آنها از بین برود و کیفیت بهتری پیدا کنند. 
 
 
اکثر سالن های سردخانه شامل 10 اتاق می باشند. هر یک از این اتاق ها تا 500 تن ظرفیت خنک کردن دارند. دمای هر کدام از این اتاقک ها متفاوت است.جهت نگه داری محصولات مختلف بکار می روند. برای ایزولاسیون کف سردخانه ها انواع تجهیزات ایزولاسیون،قلوه سنگ، قیرگونی ،آجرو.. بکار می رود.  
 
دیوارهای داخل سردخانه هم با دیوارهای فلزی با فاصله ۲۰ تا ۲۵ متر پوشیده شده است. بین این دیوارها،عایق تزریقی مایع وجود دارد.دیوارها نیز ایزولاسیون میشوند تا دمای بیرون و داخل رد و بدل نشوند.
تعبیه سیستم تهویه هوا در سردخانه بسیار مهم است تا دمای اتاقک در یک میزان ثابت حفظ شود. معمولا با نیتروژن این کار صورت می گیرد.
 

سردخانه صنعتی چگونه تولید می شود ؟

یکی از گزینه های مهم دیگر که حتما باید در سردخانه ها تعبیه شود، سیستم کنترل میزان رطوبت می باشد.اگر رطوبت میزان مشخص و مناسبی برای مواد کشاورزی و غذایی نداشته باشد. باعث چروک شدن پوست میوه ها و از بین رفتن کیفیت آنها می شود. بنابراین اگر رطوبت محیط کم شود، سنسور اندازه­ گیری مقدار رطوبت به شکل اتوماتیک فعال می شود و رطوبت را اندازه گیری می کند.

اگر رطوبت کم شود،  نازل‌های پخش بخار آب در محیط فعال شده و  بخار آب را در حالت مناسب تری پخش میکنند. بطور کلی دمای اتاق هم در یک درجه مشخص حفظ میشود. اما اگر لازم باشد، دمنده‌هایی فعال شده جهت تنظیم دما بکار می روند . بخار آب در داخل سردخانه باعث برفک‌های بر روی شبکه‌های اواپراتور میشود.
 

اجزای سردخانه :

سردخانه شامل یکسری قطعات الکتریکی و دیگر قطعه های ضروری می باشد که دراین مطلب با آنها بطور مختصر آشنا می شویم.

قطعات سردخانه:

1.کمپرسور:

کمپرسور که در واقع قلب سیستم در قطعات سردخانه است و  متراکم نمودن گاز و سیرکوله مبرد در سیستم را وظیفه دارد:

انواع کمپرسور سردخانه:

کمپرسور تناوبی

کمپرسور پیستونی

کمپرسور خطی 

کمپرسور هرمتیک منیروپ 

2.کندانسور:

کندانسور دو نوع آبی و هوایی دارد وظیفه کندانسور تبدیل مبرد از فاز بخار به مایع است ولی  فشار مبرد در کندانسور در ورودی و خروجی ثابت می باشد.

3.اواپراتور:

اوپراتور گرمای محیط سردخانه را جذب کرده  و  به خارج(کندانسور)  منتقل میکند و از طرف دیگر سرما را  به محیط سردخانه منتقل میکند.این بخش به معنای تبخیر کننده فاز مبرد را از مایع به بخار تبدیل میکند.

آشنایی با  اجزای سردخانه:

موتور فن ها در قطعات سردخانه وظیفه سیرکوله و جریان دادن هوا را در اواپراتور و کندانسور را بر عهده دارند. وظیفه آنها تبادل هوا و به جریان انداختن هوای داخل سردخانه و هوای انتقال گرما در کندانسور به محیط آزاد هست.

و در انواع مکنده و دمنده مورد استفاده قرار می گیرد همچنین فیلتر درایر یک قطعه  بوده که در در سیستم که در مسیر خط مایع قرار می‌گیرد بعد از کندانسور نصب و وظیفه آن گرفتن رطوبت در محیط و همچنین ذرات موجود در سیکل بوده است.

قیمت ساخت سردخانه

راهنما قطعات سردخانه:

رسیور یک مخزن است که در آن مبرد به صورت مایع  دخیره میشود و در آن انباشته میگردد و در انتهای کندانسور تعبیه میشود زمانی  که مبرد از حالت بخار به مایع در کندانسور تبدیل شود در انتهای کندانسور درون ریسیور تجمع می یابد

خروجی رسیور باید به صورت مایع با فشار بالا باشد سیستمی که دارای رسیور است پتانسیل خروج مایع را همیشه دارد.

شیر دستی  در مسیر خط مایع قرار گرفته و زمانی که ما نیاز به تعمیر سردخانه و سرویس سردخانه داشته باشیم میتوانیم این شیر را مسدود کنیم و بعد از تعمیر و سرویس آن را باز کنیم.

اجزای تشکیل سردخانه :

ساید گلاس شیشه رویت این قطعه در خط مایع بعد از فیلتر درایر نصب میشود و وظیفه آن نشان دادن و نمایش دادن آزمون میزان مبلغ در ختم آیه بوده و  وجود کف و یا رنگ و …. هر کدام نشانگر ایرادی در سیستم سردخانه است.

اکسپنشن والو یا شیر انبساط این قطعه در انتهای خط مایع و در ابتدای اواپراتور نصب می گردد و وظیفه آن شکستن فشار خط مایع و افت فشار شدید در فضای اوپراتور سردخانه می باشد زمانی که  مایه ورودی به اکسپنشن بعد از گذشتن از سوزن به صورت پودر و مخلوطی از مورد مایع و بخار تبدیل و به درون اواپراتور پاشیده خواهد شد

کنترل کننده فشار بالا و پایین گاز سردخانه ،  وظیفه کنترل کردن فشار بالا و پایین گاز سردخانه میباشد فشار بالا در گاز سردخانه می‌تواند ناشی از عدم کارکرد فن های کندانسور و همچنین کثیف شدن کندانسور(فین ها) و یا قرار دادن کندانسور در محیط نا مناسب (بسته) باشد و فشار پایین سردخانه نیز می‌توانند به دلیل نشتی گاز و یا پایین بودن دمای کندانسور (زمستان) فشار سیستم باشد و همچنین باید بدانید که در صورت بروز هر یک از این موارد های اند لو پرشر مدار فرمان برق سردخانه را قطع میکند.