یخساز صنعتی
یخساز صنعتی چیست؟
یخساز صنعتی

یخساز صنعتی چیست؟ از یخ سازها برای تولید یخ جهت مصارف عمومی استفاده میشود

یخساز صنعتی چیست؟

 
از یخساز برای تولید یخ جهت مصارف عمومی استفاده میشود. در واقع از زمانهای گذشته یخ به شکل قالبی در ایران مصرف میشده است. به همین جهت اکنون نیز در کارخانه های یخ سازی در قالب های ۲۵ کیلویی تولید و در بازار توزیع میشود.
 
تولید یخ قالبی معمولا در قالبهای سرباز انجام میشود حداقل مدت ۱۰ ساعت هر دوره زمان میبرد. قالب های یخ در داخل تانک های آب نمک قرار میگیرند. در نتیجه با عبور و مرور افراد باعث میشود. یخ درون تانک ها دچار آلودگی شده و انواع باکتریها را دریافت کند.این آلودگی علاوه بر هنگام تولید و برداشت یخ در مرحله جابجائی و توزیع نیز افزوده میشود. بخصوص در هنگام شیوع بیماریهای واگیردار خطرات زیادی مصرف کنندگان را تهدید میکند.
 
در کشورهای پیشرفته تولید یخ قالبی به روش سنتی کاملا منسوخ شده است. به جای آن از دستگاه های تمام اتوماتیک استفاده میشود که دخالت دست در آن اصلا وجود ندارد.
 
یخ هایی که به این روش تولید میشوند در کیسه های پلاستیکی به صورت اتومات ذخیره می شوند. بصورت بسته بندی در اختیار بازار و مصرف کننده قرار میگیرند.درهر مکانی که مورد نیاز باشد، عرضه میگردد.مانند سوپرمارکت ها،فروشگاه های موادغذایی،در شهرهای توریستی و زیارتی ،قطارهای مسافرتی ،رستوران ها، هتل ها و غیره.
 

چند نوع یخ با یخساز صنعتی تولید می شود؟

 یخ لوله ای (Tube Ice)  یخ صفحه ای خرد (Plate Ice) و یخ پولکی (Flake Ice) از این نوع میباشد. یخ لوله ای جهت مصارف عمومی مناسب تر است.  

 

چند نوع یخساز وجود دارد؟

 دستگاه یخ ساز اتوماتیک:

مطلبی که در این بخش مورد توجه می باشد.این است کارخانجاتی که یخ را به شیوه سنتی تهیه میکنند. میتوانند با حفظ سیستم برودتی خود این نوع دستگاه را جایگزین شیوه قدیمی کنند. تا هم هزینه کمتری مصرف کنند و هم حیطه بهداشتی بهتری را رعایت نمایند در صورت تمایل به عرضه یخ به شکل قالبی میتوان یخ بهداشتی تولید شده را با استفاده از دستگاه پرس یخ که شرح آن در ادامه آمده بدون دخالت دست و با شیوه کاملا بهداشتی به قالب یخ ۲۵ کیلوگرمی تبدیل نمود. مهمتر آنکه با این تغییر در سیستم تولید یخ ۵۰% در مصرف آب و ۳۰% در مصرف برق در تولید صرفه جوئی میشود.

 
 
1.دستگاه یخ ساز پوره یخ
2.دستگاه یخ ساز ریز
3.دستگاه یخ ساز خرد
4.دستگاه یخ ساز انواع یخ بهداشتی
5.دستگاه یخ ساز یخ قالبی از نوع بهداشتی
 

یخ خرد و یخ ریز چه کاربردهایی دارند؟

1.پرورش محصولات دریایی مثل میگو و ماهی

2.صنایع شیمیایی 

3.صنایع ساختمانی از جمله سرد کردن بتن
 
4.شکارگاههای طیور
 
5.صنایع غذایی
 
6.استفاده از پوره یخ به عنوان سرد کننده سریع برای رسرد کردن ماهی یا میگو
 
7.صنایع ساختمانی مثل سرد کردن بتن
 
8.استفاده از یخ لوله ای به صورت کاملا بهداشتی جهت مصرف عمومی جهت سرد کردن انواع مواد غذایی در هنگام سفر مثل سرد کردن انواع نوشیدنی و غیره.
 
 

چند نوع دستگاه یخ ساز بهداشتی و اتوماتیک وجود دارد؟

1. دستگاه یخساز یخ لوله ای بهداشتی CYLINDER (TUBE) ICE

2. دستگاه یخساز یخ صفحه ای PLATE ICE

3. دستگاه بسته بندی اتوماتیک یخ AUTOMATIC ICE PACKING

4. دستگاه پرس تولید یخ بهداشتی قالبی ICE COMPACTOR
 
5.دستگاه یخ ساز تولید یخ لوله ای TUBE ICE
 
 ظرفیت این نوع یخسازها در یک ماشین یخساز از ۵ تن تا ۶۰ تن یخ بوده و با ترکیب تعدادی از یخسازها میتوان ظرفیت را تا میزان مورد نیاز افزایش داد. کاربرد یخ لوله ای بسیار گسترده بوده و در کلیه مواردی که به یخ نیاز است میتواند مورد استفاده قرار گیرد.
 

کاربرد یخسازها:

1. صنایع غذائی

2. صنایع شیلاتی

3. کشتارگاههای طیور
 
4. کشتارگاههای دام
 
5. صنایع شیمیائی
 
6. بتن ریزی
 
7. کیترینگ هوائی و خطوط پروازی
 
8.هتل ها و رستوران ها
 
9. مسافر و توریست
 

یخ ساز لوله ای چگونه کار می کند؟

بخش عمده دستگاه یخ ساز مولد یخ آن یاIce Generator است.شامل مجموعه ای از لوله های عمودی از جنس فولاد ضد زنگ مخصوص و مخزن آب آن میباشد. وسیله مخصوص توزیع آب در بالای هر لوله ریزش یکنواخت و چرخشی آب را از بالا به پائین موجب میشود. آب اضافی خروجی از لوله ها در مخزن آب زیر دستگاه یخ ساز جمع آوری و توسط پمپ به مخزن فوقانی برمیگردد.

عملیات اتوماتیک دستگاه یخ ساز شامل دو وظیفه اصلی میباشد. یکی انجماد برای تولید یخ و دیگری برداشت یخ. این عملیات بطور پیوسته صورت گرفته و تولید یکنواخت یخ با کیفیت بالا را تضمین میکند. یخ لوله ای در داخل لوله های اواپراتور تشکیل شده است. به شکل استوانه ای کوچک میان خالی با ابعاد حدود ۴۲ *۳۸ میلیمتر تولید میشود. سیال مبرد معمولا آمونیاک است.آمونیاک بین دو جداره لوله های اواپراتور در حال جوشش میباشد. دستگاه بطور اتوماتیک با برنامه زمانی معین کار میکند. جدا شدن و برداشت یخ با جریان گاز داغ در جدار میانی لوله ها صورت میگیرد.
 
همانطوریکه یخ لوله ای پائین میریزد. توسط یک تیغه گردنده یخ استوانه شکل را بطول حدود ۵۰ میلیمتر و با اندازه قابل تنظیم و مورد نظر خرد میکند. انتقال یخ بداخل سیلو معمولا بطور اتوماتیک انجام میشود. لذا نیازی به دخالت دست و نیروی کارگرنیست. دمای اواپراتور این نوع یخساز بین ۸ – تا ۱۰ – می باشد.بنابراین انرژی کمتری برای تولید یخ لازم دارد. انبار کردن یخ در سیلوی مناسب انجام شده است. برای نگهداری طولانی تر یخ دمای حدود ۵ – درجه برای انبار یخ توصیه میشود.
 

یخساز لوله ای و یخساز قالبی چه تفاوت هایی دارند؟

1. در مقایسه با یخساز قالبی، این نوع یخساز ۳۰% کمتر از یخسازهای قالبی انرژی مصرف میکند .

2. نداشتن تلفات برودتی بدلیل حذف سیال واسطه (آب و نمک) و مجاورت آب با سیال مبرد .

3. مصرف آب یخساز لوله ای باندازه وزن یخ تولید شده است. با درنظر گرفتن هدر رفت مقدار زیاد آب دریخساز قالبی میتوان گفت حداقل ۵۰% کمتر آب مصرف میکند.
4. زیر بنای بسیار کمی نسبت به یخساز قالبی دارد. برای مقایسه یخساز لوله ای به ظرفیت ۵۰ تن۳۰ متر مربع زیر بنا لازم دارد. در حالیکه یخساز قالبی با همین ظرفیت ۲۰۰ متر مربع زیر بنا نیاز دارد .
5. بر خلاف یخساز قالبی برای تخلیه و بارگیری یخ به نیروی انسانی نیازی نداشته و بطور اتوماتیک کار میکند .
6. کلیه قسمت های تولید یخ از جنس فولاد ضد زنگ مخصوص بوده و لذا عمر دستگاه نامحدود است.
7. تولید یخ بدون دخالت دست و در فضای سر بسته بوده و لذا کاملا بهداشتی میباشد. در حالیکه همانطور که میدانید. یخساز های قالبی بدلیل باز بودن قالبها، تماس با کارگر و یا وارد شدن مواد خارجی کاملا آلوده ارزیابی میشوند.
8. این نوع یخساز بدون نیاز به تعمیر سالیان دراز کار میکند. هزینه نگهداری آن در مقایسه با یخساز های قالبی که پس از مدت کوتاهی دچار پوسیدگی و فرسودگی میشوند کاملا ناچیز میباشد.
9. یخ تولید شده میتواند بطور اتوماتیک در کیسه های نایلونی بسته بندی شده و بطور کاملا بهداشتی و در اندازه های مختلف به دست مصرف کننده برسد.
10. کیفیت یخ تولید شده از آبی که برای یخسازی بکار میرود بمراتب بهتر است زیرا ناخالصی های آب به مرکز رانده شده و از یخ خارج میشود و یخ لوله ای تقریبا یخ کریستالی میباشد.
 
 بعلت قابلیت کار با آمونیاک این نوع یخساز را میتوان د واحد های یخ قالبی موجود به سیستم تبرید وصل نمود.تا بلافاصله شروع به تولید یخ نماید. با خارج کردن قالبها، تانک و سایر تجهیزات یخساز قالبی زیر بنای زیادی نیز آزاد میشود.
 در صورت تمایل میتوان این نوع یخ را پس از تولید با دستگاه پرس هیدرولیکی به شکل یخ قالبی به ابعاد مورد نظر تبدیل نمود.
 

دستگاه بسته بندی اتوماتیک یخ لوله ای :

یخ لوله ای را پس از تولید معمولا در کیسه های پلاستیکی برای توزیع بسته بندی میکنند. بسته بندی برای حفظ کیفیت بهداشتی یخ ضرورت دارد. وزن بسته های یخ در گروه سبک وزن از ۱ تا ۲ / ۲ کیلوگرم و نوع سنگین از ۱۰ تا ۲۵ کیلوگرم میباشد. بسته های با وزن سبک را میتوان بصورت چند تائی در کیسه های بزرگتر بسته بندی نمود. جنس پلاستیک بکار رفته در بسته بندی از نوع پلی اتیلن یا PE میباشد. بصورت نوار در دستگاه بسته بندی قرارگرفته و عمل پر کردن و دوخت کیسه بصورت کاملا اتوماتیک با ماشین انجام میگردد.

 

دستگاه یخ ساز صفحه ای PLATE ICE :

این دستگاه برای تولید یخ به ضخامت ۳ تا ۱۲ میلیمتر استفاده میشود.

ویژگیهای این یخساز بشرح زیر میباشد:

 
1. تولید یخ کاملا بهداشتی
2. کلیه اجزا ء و قسمت های دستگاه از فولاد ضد زنگ ساخته میشود.
3. بازدهی خیلی زیاد بعلت حرکت عمودی سیال مبرد در صفحات دستگاه
4. امکان ساخت دستگاه بصورت یونیت کامل با کلیه تجهیزات تبرید
5. عملکرد ساده و قابل اطمینان
6.نقاله انتقال یخ در دسترس و قابل ارائه میباشد.
7. این نوع یخ ساز با انواع مبرد ها و بخصوص با مبرد آمونیاک کار میکند.
8.ظرفیت تولید یخ
این نوع دستگاه یخ ساز میتواند از ۵ الی ۸۰ تن یخ را در شبانه روز تولید کند. در صورت نیاز به یخ بیشتر میتوان تعدادی از آنرا بکار برد.
 

یخ چگونه تولید و برداشت می شود؟

آب از مخزن تحتانی یخ ساز با پمپ به سینی توزیع فوقانی فرستاده شده است. از آنجا بصورت لایه ریزشی بر روی صفحات یخ ساز که در داخل آنها سیال مبرد با دمای ۱۵ – درجه سانتیگراد در حال جوشیدن و تبخیر میباشد ریخته میشود .لایه های آب به یخ تبدیل شده و پس از رسیدن به ضخامت مطلوب که قابل تنظیم است. با تغییر سیکل از حالت کار به وضعیت دیفراست با ورود گاز گرم به صفحات، یخ تشکیل شده جدا شده و به پائین میریزد. صفحات یخ با ریختن بر روی تیغه های خرد کننده به قطعات کوچکتر تبدیل شده است. در سیلوی یخ ریخته که از آنجا توسط نوار نقاله میتواند به مکان مورد نظر منتقل گردد.

 

یخ صفحه ای چه کاربردهایی دارد؟

این نوع یخ کاربردهای گوناگون دارد مانند:

 صنایع شیلاتی

 صنایع غذایی

 کشتار های طیور

 صنایع شیمیایی

 بتن ریزی در سازه های بتنی