درب سردخانه
چند نوع درب سردخانه وجود دارد؟
درب سردخانه

از مهم ترین مرحله های در تولید سردخانه، درب مناسب می باشد.درب از گزینه های مهم در مصرف انرژی بوده و به همین دلیل در طراحی سردخانه باید به آن اهمیت ویژه داد

درب سردخانه :

از مهم ترین مرحله های در تولید سردخانه، درب مناسب می باشد.درب از گزینه های مهم در مصرف انرژی بوده و به همین دلیل در طراحی سردخانه باید به آن اهمیت ویژه داد.از طرفی باز و بسته کردن درب های سردخانه کارکرد سردخانه را افزایش داده و موجب افزایش مصرف انرژی حتی تا 50 درصد می شود. بنابراین اگر درب سردخانه مناسب باشد کارکرد آن را بهینه تر میکند.

 

چند نوع درب سردخانه وجود دارد؟

 

 درب سردخانه ای لولایی
 
 درب سردخانه ریلی یا کشویی
 
درب سردخانه ریلی کنترل اتمسفر
 
درب سردخانه ای لولایی
 

درب سردخانه ای لولایی: 

 

نوع لولایی ساختار ساده ای داشته و یکی از پرکاربردترین درب ها می باشد. قیمت پایین داشته و هزینه تولید سردخانه را کاهش می دهد. یکی دیگر از مزایای درب لولایی افزایش عمر سردخانه و کاربری راحت آن می باشد.این نوع از درب برای سردخانه هایی مناسب است که کمتر باز و بسته می شوند. زیرا در استفاده از درب لولایی اتلاف انرژی زیادی به وجود می آید.از طرفی این نوع درب به یک سمت تکیه داشته به همین دلیل نمی توانیم در ابعاد بزرگ از آن استفاده کنیم. زیرا به لولاهای آن نیز فشار وارد شده و فضای زیادی برای باز و بسته شدن نیاز پیدا خواهند کرد.
 
 

درب سردخانه ای ریلی یا کشویی :

اگر قرار باشد در محیط درب سردخانه به تعداد زیاد باز و بسته شود درب کشویی یک گزینه مناسب است. زیرا اتلاف انرژی در این نوع از درب بسیار کم می باشد. این نوع از درب ها موتوردار بوده و به همین دلیل سرعت باز و بسته شدن آن زیاد می باشد. این نوع درب فضای کمتری برای باز و بسته شدن نیاز داشته و برای اجرای جهت ابعاد بزرگ گزینه بسیار مناسبی است.  

 

درب سردخانه کنترل اتمسفر :

این نوع از درب جهت سردخانه های مواد غذایی خصوصا میوه و سبزی که نسبت به بالا و پایین شدن حجم اکسیژن حساس هستند. گزینه مناسبی می باشند. زیرا درب کنترل اتمسفر جلوی نفوذ هوای خارج به داخل را گرفته و به همین دلیل میزان اکسیژن داخل سردخانه بالا نمی رود. پس عمر مواد غذایی افزایش پیدا می کند. بیشتر طراحی این درب ها بصورت کشویی است.  

درب سردخانه کنترل اتمسفر
 
 

کاربرد انواع درب سردخانه :

 

متفاوت بودن دمای داخل و خارج سردخانه :

از گزینه های مهم انتخاب نوع درب سردخانه ، میزان تفاوت دمای بیرون و داخل سردخانه است. درب ها با توجه به این موضوع در ضخامت های 7 تا 15 سانتی متر طراحی و تولید میشوند.

 

المنت حرارتی دور درب :

گزینه مهم دیگر المنت حرارتی پیرامون درب می باشد. مخصوصا اگر کاربری زیر صفر داشته باشد. بالا نگه‌داشتن دمای درب مقداری بیشتر از نقطه‌ی شبنم به دلیل تقطیر آب و یخ زدن درب و در نهایت خرابی درب، یک امر مهم است. المنت را معمولا روی درب‌های لولایی و کشویی و کنترل اتمسفر می توانیم نصب کنیم.

 

کشویی یا لولایی بودن درب :

در زمان خرید و انتخاب بین درب کشویی یا لولایی باید توجه کنیم که بهتر است، جهت اماکنی که فضای کافی برای بازشدن درب لولایی نداریم. یا  برای سردخانه‌های بزرگ درب کشویی را انتخاب کنیم. اندازه و ابعاد درب به کاربری آن بستگی دارد.

کنترل اتمسفر:

اگر کنترل دقیق شرایط محیط داخل مهم بوده و از طرفی جلوگیری از ورود اکسیژن و گاز‌های دیگر به اتاق گزینه مهمی باشد. مثل نگهداری میوه‌ها و سبزیجات، بهتر است از درب‌ سردخانه کنترل اتمسفر که به‌صورت کامل آب‌بند و هوابند هستند، استفاده ‌شود. در سردخانه کنترل اتمسفر با تزریق گازهای خنثی مثل دی اکسید کربن، درصد اکسیژن فضای سردخانه کمتر می شود. برای جلوگیری از نفوذ دوباره اکسیژن به‌داخل سردخانه یک گزینه بسیار مهم است. با کمک درب کنترل اتمسفر می توانیم این کار را انجام دهیم.