هواساز
هواساز چیست؟
هواساز

هواساز چه اجزایی دارد؟ هواساز چند نوع دارد؟

هواساز چیست؟

هواساز یک دستگاه است که جهت آماده کردن هوا و یا گزینه هایی مانند سرمایش و یا گرمایش، رطوبت زنی و تصفیه هوا کاربرد دارد. برای سرمایش یا گرمایش هوا از کویل های سرد و گرم،برای رطوبت زنی دستگاه رطوبت زن و تصفیه هوا از فیلترهای مختلف با کاربردهای متفاوت استفاده می شود.این دستگاه  گردش هوا را در سیستم های  تهویه مطبوع کنترل می نماید.



هواسازها اصولا  جعبه های  فلزی بزرگی هستند که دارای چند بخش :

کویل های گرم و سرد،محفظه فیلتر،دمپر، دمنده و صداگیرمی باشند. هواساز معمولا به مجرای کانالی سیستم های تهویه مطبوع، یعنی جایی که هوای برگشتی ساختمان باید به آنجا رود ول شده و گاهی نیز هواساز هوای تازه وهوای برگشتی را ازفضای داخل می گیرد.

هواسازهای کوچک شامل کویل، فیلتر هوا و دمندههستند.این نوع به عنوان ترمینال یونیت معرفی می شوند. به این ترمینال یونیت های ساده ، کویل دمنده یا فن کوئل می گویند. هواساز های بدون برگشت هوا کاملا با استفاده از هوای تازه در شرایط استفاده %100 (Fresh Air) هواراازبیرون ئریافت میکنند.هیچ هوای برگشتی به داخل وارد نمیشود. هواسازهای طراحی شده برای بیرون ساختمان در روی پشت بام نصب می شود. به این نوع یونیت های پشت بامی معروفند.

ساختار هواساز :

اطراف هواساز را با فریم های فلزی و پانل های توپر با توجه به پیکر بندی اجزای سیستم می سازند. بخش های داخل آن از کانال های فلزی تک لایه با پانل توپر فلزی روکش شده، ساخته می شوند. فلزها در بدنه سیستم جهت کارکرد طولانی مدت گالوانیزه می شوند. در واحد های فضای باز جهت جلوگیری از نفوذ آب از صفحات ضد آب در محل های اتصال استفاده می کنند.

هواسازهای که  بزرگتر هستند، معمولا با قاب های فولادی مربعی با دو لایه روکش و پانل های عایق ساخته می شوند.چنین طراحی افت حرارتی دستگاه وسروصدا رانیزکم میکند. این هواسازهاگاهی تاچند  مترطول دارند و درکانالهای دنبال هم ساخته میشوند.

اجزای یک هواساز:


1.کویل های سرد و گرم

 کویل های  سرد و گرم هواسازها برای تهیه هوا و رطوبت مناسب نیاز به تولید گرما و سرما دارند. این شرایط با استفاده از مبدل های حرارتی داخل هواسازها تامین می شوند. هوا را با عبور از روی این کویل ها گرم یا سرد می کنند، مبدل ها از آب داغ یا بخار در گرمایش و آب سرد در سرمایش استفاده می کنند. جنس کویل ها از مس یا فین آلومینیومی برای انتقال حرارت بهتر می باشند. در کویل سرد صفحاتی برای تخلیه میعانات وجود دارد.

آب داغ کویل ها توسط بویلر و آب سرد توسط چیلر فراهم می شود. سنسورهای دما درجه حرارت کویل ها را نظارت می کنند. اگر رطوبت مورد نیاز باشد کویل سرد بیش از حد خنک شده تا به نقطه شبنم رسیده و تراکم اتفاق بیافتد. کویل های گرم بلافاصله بعد از کویل های سرد قرار دارد تا هوا را بازگرمایش کند. و به دمای مطلوب برساند. این کار کاهش سطح رطوبتی هوا را تامین می کند.

2. فیلتر

فیلترهای هوا همیشه در حال گرفتن غبار و گرد و خاک برای ارائه هوایی تمیز در ساختمان ها کار می کنند. فیلتر ها در ابتدای دستگاه نصب می شوند تا هر گونه آلوگی را در پایین دست جریان به خود جذب کند. فیلترها بسته به میزان تصفیه هوا در امتداد هم تعبیه می شوند تا به ترتیب از ذرات درشت به ریز هوا را تصفیه کنند. فیلتر های پانلی از لحاظ جاگزینی و نگه داری، ارزانتر از فیلترهای کیسه ای هستند.


3تجهیزات کنترلی:

 تجهیزات کنترلی وظیفه کنترل مباحث مختلف از جمله: سرعت جریان هوا، دمای هوا، درجه حرارت هوای مخلوط شده، رطوبت، کیفیت هوا را بر عهده دارند. کنترلر ممکن است یک ترموستات ساده خاموش/روشن یا سیستم پیچیده کنترل هوشمند ساختمانی باشد.


4.محفظه اختلاطبه علت

حفظ کیفیت هوای داخل ساختمان، هواسازها تا حدی اجازه ورود هوا از خارج به داخل می دهند. در آب و هوای معتدل، مخلوط کردن مقدار مناسب هوای خنک بیرون با هوای گرم برگشتی می تواند دمای مطلوب را فراهم کند. درمحفظه اختلاط دمپرهایی برای کنترل ورود هوای تازه و هوای برگشتی در نظر گرفته شده است.

 

هوا ساز چه اجزایی دارد؟

1- باکس هواساز:

در داخل باکس هواساز، دمنده، فیلترها، کویلهای سرمایش و گرمایش و رطوبت زن قرار داده می شود. دارای چندین ورودی و خروجی می باشد. این وردودی و خروجی ها جهت تامین هوا به کار می رود. محل نصب باکس روی فونداسیون است. توسط کانال بخش های ورودی و خروجی را به بخش های دیگر وصل میکنیم.

 

2- دمنده:

 
برای دریافت و مکش هوای تازه و یا هوای برگتشی در فضاها بکار می رود.
 

3- فیلترها:

 
فیلترها جهت تصفیه هوا به کار می روند:
 

انواع فیلتر :

 فیلتر فلزی:

 

فیلتر فلزی قابل شست و شو بوده و حتی ذرات 1 تا میلی متری در هوا را نیز فیلتر می کند. 
 

فیلتر کیسه ای :

این نوع فیلتر، معلق در محفظه قرار داده می شوند و زمانی که هوا از آنها عبور میکند، فرآیند فیلتراسیون انجام شده و هوا تمیز می شود.

 فیلترهای هپا :

این نوع فیلتر می تواند ذرات تا 0.3 میکرون را جذب کند و به علت همین قابلیت بیشتر در اتاق تمیز، اتاق جراحی و در کل صنایع حساس بکار می روند. 

4- کویل های سرمایش وگرمایش :

اگر آب سرد و یا گرم وارد آنها شود، جریان هوا گرم یا سرد میشود به فضای بیرون هدایت می گردد. 

5- رطوبت زن : 

اگر آب بوسیله نازل پاشش شده و در جریان هوا و یا عبور جریان خشک هوا از روی مخزن آب، باعث می شود رطوبت افزایش پیدا کند.

6- تجهیزات کنترلی:

تجهیزاتی هستند که برای کنترل عملکرد هواساز استفاده می شوند که از آن جمله می توان به  دماسنج ها ، رطوبت سنج ها ،شیرهای کنترلی و... اشاره کرد.

7- محفظه اختلاط هوا: 

در هواساز معمولا، حدود %80 هوای داخل فضاها بوسیله کانال به هواساز برگشت داده میشود، در محفظه اختلاط با هوای تازه مخلوط میشود و مجدد بکار می رود. 

چند نوع هواساز داریم ؟

هواسازها از لحاظ مکش دو نوع هستند:

 

1.هواساز برگشتی       2.هواساز با هوای تازه کامل
 
از لحاظ  دمش نیز دو نوع  هستند:
 
1. یک منطقه ای           2. چند منطقه ای
 
3.روبه روزن               4.بالا زن