ساندویچ پانل چیست ؟ ساندویچ پنل پلی یورتان پلی استایرن
تفاوت ساندویچ پنل پلی یورتان و پلی استایرن
ساندویچ پانل چیست ؟ ساندویچ پنل پلی یورتان پلی استایرن

آشنایی با ساختارهای ساندویچ پنل پلی یورتان و پلی استایرن

ساندویچ پانل چیست؟

ساندویچ پنل دارای یک لایه نرم میانه و دو لایه خارجی است. به طور کلی یک محصول سبک می باشد و شامل دو لایه ورق استیل است. لایه بین این دو ورق، عایقی از جنس پلی اورتان است که در بربر رطوبت، گرما و سرما مقاومت بسیار بالایی دارد. 

این محصول در جهت افزایش کیفیت و سرعت کار تولید شده است. یک جایگزین عالی برای محصولاتی مانند آجر، سیمان و.. است.ساختاری سبک و بسیار بادوام دارد. در بسیاری از سازه های پیش ساخته از این محصول استفاده میشود.

مزایای ساندویچ پنل:

1.بسیار سبک است.

2.نصب ساده ای دارد.

3.قیمت آن مقرون به صرفه است.

4. به کاهش مصرف انرژی کمک زیادی می کند.

5. هر کدام از لایه های ساندویچ پنل، دارای ویژگی های فیزیکی و مکانیکی خاصی هستند.

 

انواع ساندویچ پنل:

اصولا ساندویچ پنل یا ساندویچ پانل در دو نوع دیواری و سقفی، سردخانه ای تولید میشود.صنایع برودتی کوهسار بنیس نیاز شما در هر سه نوع را تامین میکند. کافی ست با ما تماس بگیرید.این سه نوع ساندویچ پنل هر کدام ویژگی های مخصوص به خود را دارند که در زیر با برخی از آنها آشنا می شویم.

- ساندويچ پانل ديواری از نوع پلي استايرن

- ساندویچ پانل پلي اورتان(PU)

- ساندویچ پانل فوم فشرده(XPS)

- ساندويچ پانل پشم شيشه و پشم سنگ

 

ساندویچ پانل دیواری :

معمولا در مکن هایی که نیاز به عایق بندی چه صوتی و چه رطوبتی باشد از این نوع استفاده میشود. ساندویچ پنل دیواری یک گزینه عالی برای سردخانه ها، کارگاه ها و.. می باشد.
 

کاربرد ساندویچ پانل دیواری :

معمولا برای ساخت خانه های پیش ساخته، کانکس ها، سوله ها و.. از این نوع ساندویچ پانل استفاده میشود.

 

ساندویچ پانل سقفی :

از آنجایی که ساندویچ سقفی مقاومت زیادی در برابر عوامل محیطی دارد. در مکان هایی مانند سوله های کارخانه ها، کارگاه های صنعتی و موارد مشابه، کاربرد دارد.

 

ساندویچ پنل پلی یورتان:

ساندویچ پنل های پلی یورتان از دو لایه ورق تشکیل می شوند. در بین این ورق ها یک لایق که اصولا عایق است قرار دارد. به لایه عایق وسط، هسته عایق گفته میشود. این هسته یک عایق صوتی و حرارتی بسیار قوی می باشد. این نوع از محصول دارای یک ویژگی بسیار عالی است. ما می توانیم در ساختار محصول بسته به نیاز مشتری تغییرات ایجاد کنیم. این تغییرات می تواند به گونه ای باشد که سازگاری لازم را با محیط کاربری داشته باشد.

  انواع پانل پلی یورتان :

 

پلی یورتان پایه پلی  استر

پلی یورتان پایه پلی اتر

 

ویژگی های ساندویچ پنل پلی یورتان :

پلی یورتان وزن کمی دارد و سبک میباشد و همینطور ضد آب بوده و مایع زیادی را به خود جذب نمیکنند عمر طولانی دارند و انرژی کمی برای تولید مصرف میکنند این نوع پنل توسط حشرات خورده نمیشوند و ضد آب و آتش نیز هستند،نصب و راه اندازی راحتی دارند و از لحاظ ظاهری تنوع و زیبایی زیادی دارند  در برابر آتش و حریق مقاوم هستند وهدر رفتن حرارات را نیز به حداقل می رسانند.

 

ساندويچ پانل پلي استايرن : 

همانند پلي يورتان قابل استفاده در سقف ، ديوار ها ، سوله ها و سرد خانه است اما از نظر ويژگي کلي با پلي يورتان متفاوت است . پلي استايرن ها به محيط زيست آسيبي نمي زنند و خود به سه دسته تقسيم مي شوند : 1.معمولي          2.مقاوم           3.انبساطي ( يونوليت )

 

ويژگي اين ساندويچ پانل در مقايسه با ساندويچ پانل پلي يورتان عبارت است از :

قيمت پايين و به صرفه از نظر اقتصادي نسبت به ديگر فوم ها ، امکان توليد در رنگ هاي مختلف ، کم وزن و سبک ، امکان توليد در اشکال ، قالب ها و ضخامت هاي گوناگون ، سهولت و سرعت در جا به جايي ، نصب و قابليت باز و بسته کردن آن ، اين نوع ساندويچ پانل ها عايق حرارتي ضعيف تري نسبت به پلي يورتان دارند و در مکان هايي که نياز به جلوگيري کامل از ورود هوا مي باشد توصيه نمي شوند. پلي استايرن نسبت به پلي يورتان ساختار ضعيف تري دارد . نسبت به پلي اورتان در مقابل آتش و حريق مقاومت کمتري دارد . اگر ضخامت پلي استايرن را بيشتر کنيم مقاومت آن در برابر آتش بالا مي رود . عايق خوبي براي الکتريسيته است . امکان باز يافت پلي استايرن ها از مزيت اين فوم ها محسوب مي شود.

 

ساندویچ پنل چقدر ضخامت دارد؟

 
این پانل ها در ضخامت 4 الی 25 سانتی متر و به طول دلخواه برحسب سفارش تولید می گرددو این امکان به مشتری کمک می نماید تا کاهش قابل توجهی در هزینه حمل ،نصب ودورریز به عمل آورد ساندویچ پانل ها از 5 لایه تشکیل شده است لایه محافظ درونی وبیرونی ودولایه چسب مخصوص عایق عایق پلی یورتان فوم داخل ساندویچ پانل نیزازجنس فوم پلی یورتان با دانسیته 40 کیلوگرم برمتر مربع می باشد .

 

 ساندویچ پانل چه ویژگی هایی دارد؟

        
ساندویچ پانل عایق
ساندویچ پانل
مقرون به صرفه بودن ،عمر بالا
تحمل قابل توجه فشار بار
چسبندگی فوم به ورق
مقاومت شیمیایی
وزن سبک
عایق دربرابر صدا
مقاوم در برابر اتش
عایق در برابر رطوبت
عایق در برابر سرما و گرما
 

 

واحد اندازه گیری و متراژ پانل ساندویچ :

 
متر مربع واحد اندازه گیری دقیق ساندویچ پنل است.

 

 ساندویچ پانل از چه متریالی تولید میشود؟

 
پانل ها دارای دو بخش اصلی هستند که شامل عایق(هسته) و ورق است، عایق به کار رفته مقاوم در برابر برودت و… است؛ ورق (فلزی) محافظ عایق است که فوم‌های عایق را محصور می‌کند.

 

 

کاربرد ساندویچ پانل  :

از ساندویچ پانل ها در:

1. مدارس 

2.بیمارستان ها 

3. درمانگاه های سیار 

4.مکان های عمومی یا خصوصی

5.سردخانه های صنعتی و نیمه صنعتی 

6.در بیشتر  ویلا های پیش ساخته و مناطق مسکونی

7. سوله های کارخانجات و سازه های فضایی

8.سقف کاذب ومکان های سر پوشیده 

9. کانتینر ها و کانکس ها

10. سالن ها و انبار ها

11.صنایع دفاعی

7 مزیت ساندویچ پانل نسبت به مصالح سنتی ساختمانی

 

1.زمان لازم جهت  ساخت سازه
در شرایط عادی معمولا  برای ساخت یک ساختمان ساده از جنس ساندویچ پانل، 7 روز زمان مصرف می شود،ولی برای ساخت یک سازه با همان اندازه، نیاز به دو ماه است. استفاده از دیواره و سقف آماده و اتصال آسان بوسیله پیچ و مهره، یکی از مزایای سازه های پیش ساخته است.

2. طرح ظاهری

اگر شما سازه ای با رنگ بندی خوب و زیبا میخواهید ساختمان های پیش ساخته پانلی انتخاب خوبی هستند از مزیت های دیگر آن قابلیت شستشو و استفاده در مناطق بهداشتی  است.

3. عایق صدا و حرارت

برای عایق سازی یک ساختمان بتنی جهت جلوگیری از اتلاف انرژی، نیاز است از لایه های مختلف پشم شیشه، عایق های حرارتی، عایلق های صوتی و... استفاده نمود، در حالی که در مدل پیش ساخته با استفاده از ترکیبات پیشرفته می توان از اتلاف دما و نفوذ صدا به سازه جلوگیری کرد.

4. قیمت نهایی محصول

اگر ساختمان های ساخته شده از مصالح سنتی مانند سیمان، آجر، تیرآهن و... را چک کنید،متوجه خواهید شد علاوه بر وزن زیاد، قیمت تمام شده محصول مقرون به صرفه نبوده و هر یک از مصالح نیازمند ترکیب شدن با مواد دیگر را داشته و تامین آنها هزینه های زیادی بهمراه خواهد داشت. از اینرو بدلیل استفاده از یک نوع متریال در سازه های پیش ساخته، هزینه ساخت بسیار مقرون به صرفه خواهد بود.

5.قابلیت جابجایی سازه

بدلیل سبک بودن سازه های ساخته شده از ساندویچ پانل در مقایسه با سازه های بتنی، در مواقعی که نیاز به جابجایی ساختمان داشته باشیم، می توان با استفاده از یک جرثقیل و یا جدا کردن دیواره و سقف از سازه، آنرا به مکان دیگری انتقال داد. یک دیوار پانلی می تواند وزنی 50 برابر کمتر از دیوار مشابه ساخته شده از سیمان و آجر داشته باشد.

6. ایمن و قابل بازیافت

مقاومت در برابر آتش سوزی و مواد شیمیایی، پانل ها را به یکی از امن ترین مواد ساختمانی تبدیل کرده است. برخلاف موادی مانند سیمان و آجر، پانل قابلیت بازیافت و استفاده در صنعت را دارد و سازگار با محیط زیست است.

7. مقاومت در برابر ضربه و رطوبت

یکی از اصلی ترین مشخصات پانل ها مقاومت آنعا در برابر ضربه است. باوجود وزن بسیار سبک آن، مقاومت بالایی در برابر ضربه و نیروهای فشاری دارد. همچنین بدلیل استفاده از ورق های آلوزینک و آلومینیوم، در شرایط جوی نامناسب نیز بسیار مقاوم و پایدار است