شیر سردکن
شیرسردکن چیست ؟
شیر سردکن

چند نوع شیرسردکن وجود دارد؟ شیرسرد کن تنوع زیادی دارد و از آن در دامداری ها و دامپروری ها، ایستگاه های جمع آوری ها ، فروشگاه ها ، لبنیاتی ها و محل عرضه شیر خام و غیر پاستریزه بسیار استفاده می شود.

شیر سرد کن

آشنایی با شیرسردکن:

شیرسرد کن مخزنی است که برای نگه داری شیر طراحی و تولید میشود.این مخزن جهت خنک کردن و خنک نگه داشتن شیر تولید میشود و شیر خام در این دستگاه با چرخش مستمر دیگر فاسد نمی شود. شیرسرد کن تنوع زیادی دارد و از آن  در دامداری ها و دامپروری ها، ایستگاه های جمع آوری ها ، فروشگاه ها ، لبنیاتی ها و محل عرضه شیر خام و غیر پاستریزه بسیار استفاده می شود.

شیرسردکن سه نوع اصلی دارد :

1.شیرسردکن فروشگاهی
2.شیرسرد کن دامداری
3.شیرسردکن پلیت

 

1.شیر سرد کن های فروشگاهی:

در فروشگاه های عرضه کننده شیر خام و لبنیاتی ها اکثرا از شیرسردکن فروشگاهی استفاده میکنند، این  محصول در حجم های مختلف 100 ، 200 ، 300 ، 400 ، 500 لیتری تولید میشود. ما میتوانیم تا 4 روز شیر را در داخل آن نگه داریم. اما نباید شیرخام به طور کل بیشتر از 72 ساعت نگه داری شود.شیرسردکن فروشگاهی بر اساس استاندراد های بهداشتی و با استفاده از استیل استنلس مخصوص نگه داری شیر تولید می شود و توسط  جوش آرگون منتاژ می گردد. موتور های این دستگاه، تایلندی و هندی می باشد.

در همه دستگاه ها،  شیر مدام در داخل شیر سرد کن در گردش است و بصورت اتومات شیر را سرد میکند و دمای شیر سریعا بعد از ورود به دستگاه خنک میشود بنابراین  کمتر از نیم ساعت از دمای خطر خارج می گردد.
در شیرسردکن های فروشگاهی یکسری شیرهای خروجی خاص جهت خالی کردن شیرخام از دستگاه و فروش به مشتری قرار داده میشود، خارج کردن شیر از این دستگاه ها بسیار راحت است. بدنه داخلی و خارجی دستگاه استیل و کاملا بهداشتی می باشد.
 

2.شیرسردکن مخصوص دامداری و دامپروری :

در دامداری های کوچک و بزرگ برای نگه داری شیر بعد از دوشیده آن و یا قبل از اینکه به کارخانه و یا  دستگاه های نگه داری شیرخام منتقل شود، از دستگاه شیرسردکن استفاده میشود.در این نوع از محصول نیز شیر دائماد در حال گردش می باشد. ظرفیت های این دستگاه یک تن و دو تن است . فرمت آن بصورت ایستاده یا خوابیده می باشد. برای خروج شیر اصولا پمپ هایی را تعبیه می کنند.

 

3. شیر سرد کن پلیت و یا سیستم شیر سرد کن ایستگاه های جمع آوری شیر:

این نوع از شیرسرد کن بیشتر درایستگاه های جمع آوری شیر کاربرد دارد. دارای یک قسمت پلیت و یک منبع نگه دارنده شیر می باشد. تفاوت این نوع با دو نوع دیگر در این است که  بلافاصله بعد از خارج شدن از تانکر حمل شیرخام وارد پلیت می شود و بدون اینکه زمان از دست بدهند به منبع نگه داری شیر که خنکی شیر را حفظ میکند  انتقال داده میشود. این دستگاه بیشتر در کارخانه های تولید کیک و کلوچه و... کاربرد دارد.

 

مشخصات فنی شیرسردکن :

 

بدنه داخلی دستگاه : استیل استنلس 304 نگیر غیر مغناطیسی و بهداشتی
بدنه بیرونی دستگاه : استیل استنلس نگیر براق غیر مغناطیسی
عایق دستگاه : دو لایه
کندانسور دستگاه : هوایی با لوله مسی مرغوب
موتور دستگاه : تایلندی و قابل تغییر در صورت سفارش
گیربکس گرداننده شیر دستگاه : نوع مرغوب تایلندی ، ترکیه و چینی قابل تغییر
دستگاه دارای نمایشگر درجه دیجیتال دمای شیر
فن دستگاه : موتوژن تبریز 
لوله و پره دستگاه برای چرخش شیر در داخل دستگاه استیل استنلس 304 
شیر خروجی دستگاه برنجی با روکش کروم
 برق مصرفی 220 ولت
شاسی دستگاه : جنس پروفیل