آیس بانک چیست و چه کاربردها و مزایایی دارد؟
آیس بانک چیست؟
آیس بانک چیست و چه کاربردها و مزایایی دارد؟

آیس بانک چه مزایا و کاربردهایی دارد؟

آیس بانک چیست ؟

برای  صرف جویی در مصرف انرژی، سرمایه ورفع نیازهای صنایع غذایی، تهویه مطبوع و تاسیساتی که نیاز به برودت دارند. آیس بانک تولید شده است. سیستم آیس بانک توسط تولید و ذخیره یخ به میزان زیادی انرژی برودتی را در خود ذخیره میکند.این انرژی برای  ساعات مورد نیاز، برودت را تامین میکند.آیس بانک یک گزینه عالی و ارزان در سیستمهای برودتی، صنعتی و تهویه مطبوع برای ذخیره انرژی می باشد.

 

مزایای استفاده از آیس بانک :

۱- کاهش سرمایه گذاری اولیه

آیس بانک باعث کاهش هزینه های اولیه در پروژه میشود:

۱-۱- در طراحی های سنتی، ظرفیت کمپرسور و کندانسور و…جهت تامین پیک ظرفیت مورد نیاز ساخته میشود.اگر از آیس بانک در طراحی سیستم استفاده شود، طراحی ظرفیت کمپرسور و کندانسور بر حسب ۵۰% تا ۶۰% میزان پیک ظرفیت مورد نیاز انجام میگردد. زیرا سیستم قادر به فعالیت ۲۴ ساعته در طول شبانه روز، تولید و ذخیره برودت میباشد.
به همین دلیل برودت مازاد مورد نیاز در طی روز جهت تامین پیک ظرفیت، از محل ذخیره شبانه قابل تامین میباشد. اگر از آیس بانک استفاده شود، نیازی به کمپرسور و کندانسور بزرگ نیست. تجهیزات کوچکتر قادر به پاسخ گویی به نیاز ظرفیت  می باشند.

۱-۲- در سیستمهایی که از آیس بانک استفاده میکنند. از آنجا که سیستم توسط آب سرد خروجی آیس بانک (نزدیک صفر درجه) که دارای دمای کمتری نسبت به آب سرد خروجی مبدل های شل اند تیوپ و یا پلیت کولر میباشد. تغذیه میگردد لذا اختلاف دمای موجود بین آب سرد و محیط مورد نظر سرمایش بیشتر شده و برای تامین یک میزان برودت خاص نیاز به تامین آب سرد کمتری میباشد در نتیجه پمپ و لوله کشی لازم دارای قطر و ظرفیت کمتری خواهند بود.

۱-۳- با توجه به دمای پایین تر آب سرد خروجی از آیس بانک نسبت به آب سرد خروجی از سیستمهای رایج دارای مبدل شل اند تیوب و یا پلیت کولر و در نتیجه افزایش اختلاف دما (Dt)، نیاز به کویل های بزرگ نیست و کویل سرمایشی کوچکتر و فن کوچکتر پاسخگوی نیاز خواهد بود.

۱-۴- استفاده از کمپرسور و کندانسور کوچکتر علاوه بر کاهش قطر لوله و شیر آلات، نیاز به سیم کشی، کنترل فی ما بین، تجهیزات الکترونیکی و تابلو برق کوچکتری دارد.

۱-۵- در صورتیکه برای تامین برق پشتیبان از ژنراتور استفاده شود، در سیستمهای دارای آیس بانک به علت استفاده از کمپرسور کوچکتر، برای تامین برق پشتیبان نیاز به ژنراتور کوچکتری خواهد بود.

۲- کاهش هزینه مصرف انرژی

۳- افزایش قابلیت اطمینان سیستم

در سیستم های سنتی برای تامین ۱۰۰% پیک ظرفیت برودت لازم سالیانه معمولا از دو کمپرسور که هریک قادر به تامین ۵۰% بار برودتی مورد نیاز میباشند استفاده میکنند تا در صورت ایجاد خلل و خرابی در یک کمپرسور، کمپرسور دیگر قادر به تامین ۵۰% برودت لازم باشد. اما در سیستمهای دارای آیس بانک چنانچه سیستم دارای دو کمپرسور باشد که هریک ۳۰% برودت مورد نیاز را تامین کنند و الباقی، معادل ۴۰% برودت لازم توسط آیس بانک تامین شود، در صورت ایجاد خلل در یک کمپرسور، سیستم قادر به تامین ۷۰% برودت لازم با استفاده از آیس بانک و یکی از دو کمپرسور میباشد.بر اساس اطلاعات هواشناسی ASHREA برای یک سیستم روتین تهویه مطبوع، تامین ۷۰% پیک برودت نیاز سالیانه، سبب تامین نیاز برودتی مجموعه برای ۸۵% زمان در طول سال میگردد، لذا سیستم های دارای آیس بانک قابلیت اطمینان بسیار بیشتری دارند.

قابل ذکر است که در طراحی سیستمهای برودتی، میزان حداکثر برودت لازم (پیک مصرف سالیانه) جهت انتخاب ظرفیت تجهیزات ملاک طراحی و محاسبه قرار داده میشود و لذا تامین ۷۰% پیک مصرف سالیانه در بیشتر طول سال بطور کامل جوابگوی نیازهای برودتی سیستم میباشد.

۴- نیاز به نگهداری کمتر

در سیستمهای دارای آیس بانک نیاز به تعمیر و نگهداری کاهش میابد زیرا آیس بانک دارای قطعات متحرک و چرخنده بسیار کمتری نسبت به کمپرسور میباشد لذا استهلاک کمتری داشته و نیاز به تعمیر بسیار کمتری نسبت به کمپرسور دارد و در نتیجه با جایگزین کردن یکی از کمپرسورها توسط آیس بانک حجم زیادی از تعمیر و نگهداری لازم کاهش میابد.

۵- حفظ محیط زیست

۵-۱- تولید برق در ساعات شبانه روز به علت بازده بیشتر نیروگاهها در شب، بر اساس آمارهای موجود،دارای حدود ۳۰% آلودگی کمتر نسبت به تولید برق در ساعات روز میباشد. لذا مصرف برق شبانه که توسط سیستمهای دارای آیس بانک اتفاق می افتد آلودگی کمتری برای محیط زیست در پی دارد.

۵-۲- بنا به دلایل ذکر شده قبلی سیستمهای دارای آیس بانک نسبت به سیستمهای سنتی میزان برق کمتری مصرف میکنند لذا سبب کاهش آلودگی محیط زیست ناشی از تولید برق میشوند.

۵-۳- با استفاده از آیس بانک در سیستمهای فریونی، به علت کوچکتر شدن سیستم برودتی و مصرف کمتر مبرد در مدار برودتی سبب کاهش آلودگی محیط زیست ناشی از نشت مبردهای فریونی مخرب لایه ازن (CFC ,HFC) میشود.

در سیستم های سرمایشی صنعتی که از آیس بانک استفاده میکنند زمانیکه بار برودتی وجود ندارد و یا کمتر به برودت نیاز است (معمولا به هنگام شب) با تزریق مستقیم مبرد به داخل کویل انرژی برودتی به صورت یخ در اطراف لوله های کویل آیس بانک ذخیره میشود.

زمانی که یخ به  ضخامت مورد نظر رسید، حسگر فرمانی برای قطع جریان مبرد به سیستم برودتی ارسال میکند. زمانیکه آب سرد برای سرمایش مورد نیاز باشد، پمپ سیرکولاسیون شروع به کار نموده و آب سرد را از مخزن آیس بانک به محل های مورد نیاز پمپ میکند. آب برگشتی در داخل مخزن گردش نموده و پس از تماس مستقیم با یخ سرد میشود. همزمان برای افزایش میزان انتقال حرارات بین آب و یخ، توسط دستگاه همزن (آجیتاتور) موجود در داخل مخزن آیس بانک جریان آب یکنواختی روی کویلها بوجود می آید.

آیس بانک چیست؟

مزایای آیس بانک بصورت کلی:

1- آیس بانک باعث کاهش مصرف انرژی می شود. زیرا در سامانه های آیس بانک، فرایند برودت در یک  شبانه روز تولید و ذخیره میگردد. در این سامانه مصرف انرژی برق به میزان قابل توجهی کاهش پیدا میکند. به دلیل اینکه در این روش سایز کمپرسور، کندانسور و بقیه اجزای سامانه  کوچکتر شده ومقداری  از با  برودت دراین شیوه  در شب و در دمای محیط خیلی کمتر تولید میشود. این مسئله موجب میشود که بازدهی کمپرسور و کندانسور افزایش یافته و از طرف دیگر مصرف برق کم شود.از آنجایی که کمپرسور زمانی حداکثربازدهی  آن  100 % زیر بار می تواند باشد، در این روش  کمپرسور همیشه در حالت  100 %  بار کار می نماید.

 
2- در سامانه های سنتی جهت تامین 100 %  پیک ظرفیت برودتی معمولا از دو کمپرسور با ظرفیت 50 %  برای افزایش قابلیت اطمینان استفاده میشد. در زمان هرگونه خرابی یا اختلال در یک  کمپرسور، کمپرسور بعدی  حداقل 50 %  بار برودت را تامین کند. ولی در سامانه آیس بانک  اگر دو کمپرسور وجود داشته باشد. هر یک می توانند 30 % بار برودت  را تامین و بقیه برودت یعنی 40 % را از سامانه آیس بانک می توانیم تامین کنیم. 
 
3- این سامانه آیس بانک نیاززیادی به نگهداری و تعمیرات ندارد، به دلیل اینکه این سامانه قطعات متحرک و چرخنده بسیار کمتری نسبت به کمپرسور دارد، استهلاک کمتری در سامانه بوجود میآید . اگر آیس بانک را با یکی از کمپرسورها جایگزین کنیم، حجم زیادی از هزینه های نگهداری و تعمیرات کاهش پیدا میکند.

آیس بانک یا سیستم انرژی سرمایی ( Ice Bank ):

بسیاری از تاسیسات سرمایشی در طول شبانه روز فقط ساعات محدودی را مشغول کار هستند و در آن ساعات محدود میزان مصرف انرژی سرمائی بسیار زیاد است.

در این مورد میتوان صنایع عظیم پاستوریزاسیون شیر و کارخانجات تولید نوشابه و کارخانجات تولید مواد اولیه دارو را نام برد.

 

ویژگی آیس بانک تولیدی کوهسار بنیس :

۱- هر کیلوگرم یخ دارای گرمای نهان ذوب برابر ۳۳۴ کیلو ژول میباشد.

۲- هر متر لوله کوئل آیس بانک میتواند براحتی در ساعات شب ۶ کیلوگرم یخ در مخزن آب ذخیره نماید. یعنی انرژی سرمائی معادل معادل ۲۰۰۰ کیلوژول برای هر متر و یا کیلوژول (دو میلیون کیلو ژول برای هزار متر).

۳- هزینه انرژی برق برای تولید یخ فوق کمتر از هزینه تولید آن در ساعات روز است زیرا تعرفه مصرف شبانه برق کمتر است.

۴- در بین لوله های کوئل که دارای یخ ۳۰ میلیمتر می باشند آب صفر درجه وجود دارد که این آب به مقصد بار گرمائی پمپ میشود و با دمای حدود باز میگردد و باعث ذوب شدن یخ ذخیره شده میگردد تا آنجا که یخ تمام شود.

۵- در ساعات کار سیستم که یخ ذوب میشود کوئل آیس بانک همچنان به تولید سرما میتواند ادامه دهد.

۶- آیس بانک باعث می شود که سیستم برودتی (کمپرسور، کندانسور و …) کوچکتر و هزینه برق کمتر شود.

۷- آیس بانک دارای کاربرد وسیع در صنایع پاستوریزاسیون شیر و نوشابه سازی و تهویه مطبوع است.

این دستگاه برای تولید آب سرد با ذخیره برودت بصورت تشکیل یخ بر روی صفحات سرد کننده بکار میرود .

با استفاده از این دستگاه میتوان مقادیر قابل ملاحظه ای از انرژی برودتی را بصورت یخ ذخیره نموده و در مواقع بار حداکثر (پیک) سیستم مورد استفاده قرار دهیم. با این روش با کمپرسور کوچکتر میتوان بار برودتی را تامین نمود.

برای خرید و مشاوره تماس بگیرید.

مشخصات و امتیازات بانک های یخ این شرکت بشرح زیر میباشند :

 انتقال انرژی عالی بعلت تور بولان زیاد آب

 دمای آب سرد خروجی تا ۵/۰ درجه سانتیگراد

 با انواع مبردها و از جمله با مبرد آمونیاک یا فریون کار میکند.

 ثابت ماندن دمای آب در مدت زمان استفاده

 کار مطمئن بعلت نداشتن قطعات متحرک در سیستم

 با انواع مبردها و از جمله با مبرد آمونیاک یا فریون کار میکند.

 حداقل فضای مورد نیاز برای نصب دستگاه

 حد اقل مقدار شارژگاز مبرد در سیستم

 به علت کم حجم بودن و کوچک بودن ابعاد نسبت به بانک های یخ لوله ای میتواند در تاسیسات جدید ویا در توسعه تاسیسات موجود بکار برده شود.

 کلیه قسمت های در تماس با آب از جنس فولاد ضد زنگ یا PVC میباشند و لذا عمر بسیار طولانی دارد .

 مجموعه بانک یخ بطور یکپارچه قابل حمل و نقل میباشد.

آیس بانک چه کاربردهایی دارد؟

 یکی از گزینه های که اکثر دستگاه ها و ماشین آلات با آن کار می کند برق است که برای همه کارگاه ها،واحدها و کارخانجات صنعتی هزینه زیادی در پی دارد.جهت کاهش هزینه های مصرف برق میتوانیم از آیس بانک استفاده کنیم.

دریکسری از صنایع نیاز داریم که از سیستم های برودتی استفاده کنیم. جهت تولید این برودت نیاز به مصرف انرژی زیادی داریم. بنابراین اگر از آیس بانک استفاده کنیم. میتوانیم به میزان قابل توجهی مصرف انرژی را کاهش دهیم.این دستگاه ها در انواع مختلف و با ظرفیت های متفاوت تولید میشوند. آیس بانک سیستمی است که در هر نوع فرآینده خنک کننده ای که به برودت نیاز است کاربرد دارد.این محصول در محدوده دمایی 3- درجه سانتی گراد تا 6+ درجه استفاده میشود
 

در چه صنایعی از آیس بانک استفاده می شود؟

1.انواع صنایع غذایی و آشامیدنی
2.سالن های تولید و پرورش قارچ
3.صنایع فرآوری محصولات لبنی و شیر
4.کارخانجات و کارگاه های تولید شیرینی
5.سیستم های انبارداری و سردخانه ای مدرن
6. صنایع مختلف ساخت و تولید مواد پلاستیکی
7.صنایع شیمیایی تولید دستکش های طبی و صنعتی
8.سیستم های برودتی و تهویه مطبوع در سطح گسترده

 

آیس بانک آمونیاکی چه ویژگی هایی دارد؟

1.آب سرد را برای هر نوع مصرف ذخیره میکند.

2. با ذخیره سرما یک گزینه مناسب برای جایگزینی چیلر می باشد.

3 .امکان تامین آب سرد ( 1oC +) در ظرفیتهای مختلف از 500 لیتر تا 20000 لیتر در ساعت را دارد.

4.از این آیس بانک می توان در در صنایع شیر ، صنایع غذایی کشتارگاههای طیور ، تولید بتن ، آبکاری فلزات ، صنایع تولید پلاستیک و..استفاده کرد.

5. یک گزینه عالی برای تامین آب سرد خوراکی جهت فروشگاه ها و کارخانجات به صورت مرکزی می باشد.

6. این آیس بانک بر روی سیستم های تهویه مطبوع ساختمان های سازگار با محیط زیست قابل نصب است. نوع ساختمان می تواند اداری , تجاری و مسکونی باشد. 

7.یک گزینه مناسب برای ذخیره انرژی در شب می باشد.

 


محصولات مرتبط