مینی چیلر
مینی چیلر چیست ؟
مینی چیلر

مینی چیلر چگونه کار میکند ؟ مینی چیلر چه مزایایی دارد ؟ مینی چیلر چه معایبی دارد ؟

مینی چیلر چگونه کار میکند؟

مینی چیلر ، به چیلرهای کوچکی  که جهت واحدهای مسکونی، تجاری و اداری کوچک بکار می روند مینی چیلر می گویند. پایه و نحوه کار این چیلر ها مانند چیلرهای دیگر است. با خنک کردن آب در اواپراتور و ارسال آن برای فن کویل ها، سرمایش لازم را برای ساختمان ایجاد میکنند.

این چیلر ابعادی کوچک تر دارد و بیشتر به صورت هوا خنک (کندانسور هوا خنک) بکار میرود و به برج خنک کننده و اجزای آن نیاز ندارد . ابعاد این دستگاه کوچک بوده  و خیلی راحت و بدون نیاز به موتورخانه در مکان های مختلف  مسکونی ، اداری ، تجاری ، ورزشی ، صنعتی و … نصب می گردد.اگر به ظرفیتی بیشتر از یک مینی چیلر نیاز داشته باشیم می توانیم چند مینی چیلر به صورت ترکیبی بکار ببریم.

مینی چیلر چگونه کار میکند ؟

شیوه کارکرد این دستگاه به محلی که از آن استفاده خواهد شد بستگی دارد. اگر به ‎عنوان سیستم سرمایش صنعتی بکار میرود، آب در یک مبدل حرارتی وارد  می‎شود و بعد از آن ، این مبدل دمای آن را کاهش می‎دهد.

اگر به‎عنوان یک سیستم سرمایش ساختمانی، بکار میرود،  آب با پمپ به به داخل  هواسازها و یا فنکویل‎های درون ساختمان وارد شده  و خنک می‎شود. 

در یک دستگاه مینی چیلر صنعتی، آب سرد خروجی از دستگاه وارد یک مبدل شده و سپس در این مبدل به گردش درآمده و حرارت اضافی اسید سولفریک را جذب میکند، بعد از آن یکبار دیگر به سیستم برمی‎گردد تا دوباره سرد و پمپاژ شود ولی در یک  دستگاه مینی چیلر ساختمانی یک یا چند فن به شکل‎های مختلف دیواری، زمینی، سقفی و… نصب می‎شود. مینی چیلر آب را سرد کرده و آن را به وسیله فن‎ها پمپاژ میکند. 

تولید چیلر

قطعات مینی چیلر:

کمپرسور:

کمپرسور اصلی ترین قطعه این دستگاه است و بیشتر از نوع اسکرال است ولی با توجه به  شرایط خاصی از نوع پیستونی هم ممکن است تولید شود، اسکرال‎ها این مزیت را نسبت به سایر کمپرسورها دارند که کمتر مستهلک میشوند.

کندانسور: 

کندانسور قطعه دومی می باشد که اهمیت زیادی در یک دستگاه مینی چیلر دارد. کندانسور یک دستگاه مبدل حرارتی بوده و از پوسته و لوله تشکیل می‎شود جهت فرایند خنک کردن به برج خنک کننده نیاز دارد.

تابلو برق :

تابلو برق یک قطعه دیگر است که در ساخت مینی چیلر استفاده میشود، این تابلو وظیفه کنترل کارکرد دستگاه مینی چیلر را به‎عهده دارد.

 اواپراتور:

 اواپراتور دو نوع دارد صفحه ای و پلیتی، که کار آن  کاهش دمای آب است. پوسته خارجی اواپراتور معمولا از فوم عایق کاری می‎شود تا هم راندمان دستگاه بالا برود و هم از اتلاف انرژی جلوگیری شود.

شیر انبساط،پمپ آب، مخزن،شیرهای برقی،محافظ ضد یخ، محافظ ولتاژ و محافظ جریان آب اجزای دیگر این دستگاه می باشد.

 

مینی چیلر چه مزایایی دارد ؟

1- اشغال کردن فضای کم در محیط انعطاف پذیری بالا در کارد.

2-  کمتر بودن مقدار ماده‌ی مبرد موجود در مدار آن نسبت به مولتي اسپليت‌ها ، کاهش قيمت، اثرات مخرب زيست محيطی کمتر.

3-  بدون نیاز برج خنک کننده و تجهيزات آن .

4- قابليت لوله کشی در فواصل طولانی. 

5- قابليت استفاده از يک مينی چيلر به جای چندين کولر گازی برای خنک سازی فضاهای بزرگ.

6- توانايی کنترل دقيق دما.

7- استفاده ز کمپرسور اسکرال که نسبت به ساير کمپرسورها اصطکاک، صدا، لرزش و نيز قيمت کمتری دارد.

8- عدم نياز به موتور خانه.

9- توانايي سرمايش در تابستان و گرمايش در زمستان.

 

مینی چیلر چه معایبی دارد؟

1- عدم توانايی در رطوبت زنی در مناطق خشک

2- بازدهی پایین

3- عدم پاسخ‌گويی به نيازهای سرمايشی و گرمايشی اماکن بزرگ

خرید چیلر تهران

کاربردها و ویژگی های مینی چیلر:

1.مناسب برای خنک کردن فضاهای متر مربع ، با دمای خارج 45 درجه سانتیگراد.
2.راندمان بالا - استفاده از اواپراتورهای پیشرفته باعث افزایش راندمان چیلر تا 10٪ در مقایسه با ضریب عملکرد فشرده سازی در دمای 45 درجه سانتیگراد حدود 3 شده است ، که نشان دهنده کارایی بالای چیلر است.
3.مصرف انرژی کمتر - استفاده از کمپرسور پیمایشی ضمن کاهش مصرف برق ، قدرت جریان کمتری دارند.
4.دستگاه کنترل از راه دور برای روشن و خاموش کردن.
5.عملکرد آرام - استفاده از کمپرسور نوع پیمایش باعث عملکرد بسیار بی صدا و کم صدا در مقایسه با فشرده سازی شده است.
6.ابعاد کاهش یافته - استفاده از پیشرفته ترین قطعات مشهورترین تولید کنندگان جهان منجر به کاهش قابل توجه اندازه سیستم و قابلیت حمل آسان شده است و نصب اصولی در مجتمع هایی با مساحت کم مسکونی ، تجاری و اداری ایجاد کرده است.
7.فرمان آسان - چیلرهای فشرده سازی پیچیدگی امکان راه اندازی و هدایت آن را برای هرکسی که کمی اطلاعات فنی در آن باشد نیست و دسترسی آسان به همه تجهیزات و قطعات در دسترس است.
8.داشتن پمپ آب - برای ایجاد امکان نصب آسان ، پمپ آب اواپراتور در داخل دستگاه قرار می گیرد.
9.بدون نیاز به برج خنک کننده - طراحی چیلر با کندانسور هوا نیاز به برج خنک کننده و لوله کشی مربوطه برطرف شده است. علاوه بر این،دمای طراحی کندانسور هوای ورودی برای چیلر 45 درجه سانتیگراد است که خود باعث استفاده از آن در مناطق بسیار گرم می شود.
10.تنظیم شیر فشار و تنظیم فشار آب - برای جلوگیری از افزایش فشار آب و پر شدن خودکار آب مدار چیلر ، یک شیر مخصوص در نظر گرفته شده است.

 

علل استفاده از مینی چیلر:

1-انعطاف پذیری کم ، از سیستم های مرکزی

2-مشکلات نگهداری و بهره برداری از سیستمهای مرکزی

3-مشکلات نصب مکانهایی که فضای کافی در اتاق ندارند.
 
برای این منظور ، استفاده از مینی چیلر مقرون به صرفه خواهد بود.