چیلر چه اجزایی دارد؟
اجزای چیلر و مزایای ان
چیلر چه اجزایی دارد؟

 بخش اصلی سیستم خنک کننده دستگاه چیلر تراکمی کمپرسوراست. وظیفه  آن، فشرده‌سازی مبرد گازی شکل است.

اجزای اصلی چیلر تراکمی:

کمپرسورکندانسورشیر انبساطتبخیر کننده(اواپراتور):

 بخش اصلی سیستم خنک کننده دستگاه چیلر تراکمی کمپرسوراست. وظیفه  آن، فشرده‌سازی مبرد گازی شکل است . با فشرده سازی این نبرد ، در میان را به شدت افزایش می یابدو مبرد به وسیله لوله های رابط به کندانسور راه پیدا میکند.

کمپرسور دستگاه چیلر ، انواع مختلفی دارند که عبارتند از:

الف-کمپرسور پیستونی:

 عملکرد کمپرسور پیستونی مثل موتور پیستونی اتومبیل است. اما با یک تفاوت  دارد، که در این موتور، سیستم جرقه زنی و تزریق سوختموجود نیست. پیستون، عملیات مکش، برد و تخلیه آن با فشار بالاتر را انجام میدهد. قدرت این کمپرسورها بازه توان چند دهم اسب بخار تا چند صد اسب بخار را می باشد. سرعت دورانی محور این نوع کمپرسور، بازه 2تا 6 رادیان بر ثانیه ، است.

ب-کمپرسور دوار(روتاری):

در کمپرسور دوار ، چرخیدن پروانه باعث مکش گاز به فضای داخل سیلندر می‌شود. این مکش باعث فشرده سازی مبرد شده و مبرد با فشار زیاد به فضای بیرون فرستاده می شود.

ج-کمپرسور پیچشی(اسکرو):

این نوع کمپرسور یکی از انواع کمپرسورهای با راندمان بالا بوده  و با توجه به راندمان بالای کاری آن ، علاقه مندان زیادی دارد. در کمپرسور پیچشی دو محور پیچشی در موازات هم حرکت کرده و مبرد ورودی به فضای داخلی این کمپرسور در میان دو محور پیچشی قرار میگیرد و متراکم می شود. عمل به صورت پیوسته انجام می‌شود و لحظه‌ای توقف در کار این کمپرسور وجود ندارد.

د-کمپرسور حلزونی(اسکرال):

راندمان کاری  کمپرسور حلزونی حدودا  با کمپرسورهای پیچشی برابر است. از کمپرسورهای حلزونی در چیلرهای با ظرفیت پایین ابکار می روند. روش کار این نوع کمپرسور ها به این صورت است که گاز مبرد در مسیر حلزونی در دو مسیر مختلف ولی هم مرکز حرکت می‌کند. در حالی که یکی از مسیر های حلزونی ثابت و دیگری متحرک است. با چرخش دو مسیر(مسیر به صورت صفحه ای است) بر روی یکدیگر و حرکت مبرد به سمت مرکز این صفحه ، عمل فشرده سازی صورت می گیرد.

ه-کمپرسور گریز از مرکز:

 این نوع کمپرسور ها در چیلر های با ظرفیت بالا بکار می روند و سرعت کارکرد بسیار بالایی دارند.در این کمپرسور، مبرد گازی شکل وارد محفظه کمپرسور شده و با گردش این کمپرسور مبرد تحت نیروی گریز از مرکز قرار گرفته و این نیرو باعث متراکم شدن این مبرد می‌شود.ا به علت طراحی ساده تر و نداشتن اجزای متحرک بیشتر نسبت به دیگر کمپرسورها مطلوب تر هستند. این نوع کمپرسور ها به صورت چند مرحله ای نیز تولید می شود که بین هر یک از مراحل فشرده سازی ، خنک کاری نیز می بایست انجام شود.

کندانسور:

کندانسور(چگالنده) عمل خنک کردن مبرد را انجام می دهند. کندانسور عملیات خنک کاری را توسط  تبدیل مبرد از حالت گاز به حالت مایع انجام می دهد. کندانسورها نوعی مبدل حرارتی بود که گرمای نهان موجود در سیال عامل را به سیال ثانویه سرد ، منتقل میکند. این دستگاه ها دو نوع متداول دارند که پیشتر نیز به طور کل در مورد آنها توضیحاتی داده شده کندانسور هوا خنک و کندانسور آب خنک.

الف-کندانسور آب خنک:

این کندانسور از نوع مبدل پوسته و لوله ای است که مبرد از داخل لوله ها و آب خنک از اطراف آنها عبور می کند.  آب خنک گرمای مبرد را میگیرد و سبب تغییر فاز مبرد از حالت گاز به حالت مایع می گردد. جریان آب اطراف لوله ها می بایست مداوما خنک شوند. جهت  خنک کردن آب،  برج خنک کننده ابکار می رود. جریان آب به برج خنک کننده فرستاده  شده تا همیشه جریان آب خنک در کندانسور وجود داشته باشد.

ب-کندانسور هوا خنک:

شیوه کار این کندانسور به این صورت است که سیال مبرد در نمودار جریان هوا نیز از اطراف به وسیله فن به فضایی که لوله‌های حامل مبرد وجود دارد دمیده شده و سبب خنک شدن جریان مبرد می گردد این خنک کاری باعث تغییر فاز مبرد از بخار به مایع می شود. این کندانسورها نیاز به برج خنک کننده ندارد زیرا که محل تامین سرمایش  جریان آب نیست که نیاز به خنک کردن آن باشد بلکه هوای آزاد است که مدام در حال جریان درون محیط میباشد.

شیر انبساط:

وظیفه این شیر تغییر فاز مایع مبرد از حالت مایع به حالت گاز است. این شیر با افزایش فشار داخلی در مبرد باعث تغییر فاز مبرد می شود. شیر انبساط می‌تواند تا حدود ۲۵ درصد از مبرد از حالت مایع به حالت بخار تبدیل کند و بعد از تغییر فاز جریان مخلوط دو فازی را وارد امپراتور نماید.

تبخیر کننده(اواپراتور):

این بخش از چیلر یک مبدل حرارتی از نوع پوسته و لوله ای بوده  که مبرد از داخل لوله های آن و سیال آب از اطراف این لوله ها عبور می کند. مخلوط دو فازی خارج شده از شیر انبساط آماده تبخیر کامل بوده و با گرفتن گرما از آب ، آب را تا دمای نزدیک صفر  و یا زیر صفر خنک میکند. آب سرد شده در این مرحله با استفاده از پمپ به فن کویل ها و دستگاههای هواساز و دستگاه های صنعتی دیگر فرستاده می‌شود. سیال مبرد تبخیر شده دوباره وارد کمپرسور می شود تا سیکل جدید تبرید را طی نماید. اواپراتورهای موجود درچیلر نیز می توانند از نوع هوا خنک باشد و هوای محیط سبب خنک شدن آب گردد.

 

 

مزایای استفاده از چیلر چیست ؟

چیلر یک دستگاه عالی و در واقع یکی از کاربردی ترین تجهیزات سرمایشی و گرمایشی است و در سال های اخیر بیشتر مورد توجه و استفاده قرار گرفته است. تحولات جدید به وجود آمده در صنعت و همینطور روش های نوین  استفاده ی بهینه از انرژی و نیرو باعث شده است که این وسیله به شکل سریعتر و بیشتری در رابطه با کاربردهای خانگی و صنعتی بکار گرفته شود .

به این شیوه تکنولوژی مرتبط با سیستم های تهویه توسعه و گسترش یابد. در یک ساختمان برای تولید انرژی گرمایی با استفاده از آب گرم خانگی می توانیم از انواع چیلر ( جذبی ، تراکمی ) استفاده کنیم که اثر بهتر و مطلوب تری دارد.چیلر در مدت زمان کم تر و در سطوح بیشتری می تواند محیط ساختمان را گرم کند، خصوصا در فضاهایی که متراژ بزرگتری دارند  استفاده از چیلر و مشابه آن معقولانه تر است.

در صنعت نیز  می توانیم با کمک  انواع چیلر صنعتی  گرمای هدر رفته را به سرمایش مبدل کنیم و  سرمایش ایجاد شده بوسیله چیلر را برای نگهداری و استفاده از توربین های گازی و ژنراتورهای الکتریکی بکار ببریم.