چیلر خوب
ویژگی های یک چیلر خوب کدام است؟
چیلر خوب

از کجا تشخیص بدهیم چیلر اصل و با کیفیت است؟

در این مقاله سعی به بررسی ویژگی های یک چیلر خوب داریم

 

1- راندمان دستگاه های موجود در چیلر:

راندمان دستگاه با ضریب به نام eer و یاcop مشخص شده و  ضریب عملکرد دستگاه تعیین میشود، قدرت تولیدی بر حسب kw است.این عدد براساس جداول تعریف شده از سوی سازمان های استاندارد، رتبه مصرف انرژی دستگاه ها را نشان میدهد. در مقایسه دستگاهها با ضریب عملکرد ، دستگاهها با برودتی تولیدی یکسان را مقایسه میکنند. دستگاهی که eer بالاتری داشته باشد،برق کمتری مصرف میکند.

2- برند و نوع قطعات اصلی چیلر:

الف) کمپرسور:

چیلرهای در طراحی جدید سه نوع کمپرسور دارند که هر کدام، مزیت ها و معایبی مربوط به خود دارند. کمپرسورهای اسکرو یا حلزونی برای چیلرهای با ظرفیت ۲ تن تبرید و تا ظرفیت حدود ۱۵۰ تومان تبرید بکار می روند. امکان تعمیر این کمپرسورها وجود ندارد. برای  ظرفیت های ۵۰  تن تبرید تا ۴۵۰ تن تبرید کمپرسورهای اسکرو یا چرخ دنده ای بکار می روند.امکان تعمیر این کمپرسورها وجود دارد. ظرفیت آنها، توسط چهار شیر برقی کنترل می‌شود. کنترل ظرفیت کمپرسورهای سانتریفیوژ، به شکل دور متغیر است. در چیلر ها از ظرفیت ۳۰۰ تن تبرید تا ۱۵۰۰  تن تبرید و یکپارچه در بعضی از برند ها استفاده میشوند. این نوع دارای مصرف برق پایین تر و راندمان بالاتری است. 

ب)  کندانسور:

کار خنک سازی مبرد خروجی به عهده کندانسور که  یک مبدل حرارتی است، می باشد. ساختار کندانسور دو نوع دارد که براساس نحوه انتقال حرارت آنها به محیط، مشخص میشود. نوع اول کندانسورهای هوا خنک هستند  که بوسیله عبور هوای محیط بیرونی و با کمک فن کندانسور، انتقال حرارت از مبرد به محیط خارجی را اجرا میکنند.نوع  دوم کندانسورهای آب خنک بوده  که بوسیله جریان آب که در سیکل باز یا بسته بین کندانسور و با منبع دمای پایین انتقال حرارت را از مبرد انجام‌میدهند.

در این نوع کندانسور یکسری عوامل مهم هستند:

عامل اول : شرایط آب و هوایی مکان استفاده.

 عامل دوم : شرایط  محیط نسبت به دستگاه .

با توجه به این نکات ، چیلر با کندانسور هوا خنک باید در فضای باز یا محیطی با جریان هوای بیرون، ارتباط داشته باشد.اما چیلر با کندانسور آبی باید در محیط بسته بوده و بیشتر در موتورخانه ها بکار می رود.

ج) شیر انبساط:  

برای کاهش ناگهانی فشار مبرد از این قطعه استفاده میشود. زیرا این موضوع در افزایش سرعت مبرد نیز تاثیرگذار است. استفاده از شیر انبساط در چیلر موجب کاهش مصرف  انرژی و کاهش هزینه‌های اولیه دستگاه میشود. قیمت شیر انبساط مکانیکی و الکترونیکی متفاوت است. 

د)  اواپراتور:

اوپراتور یک بخش مهم در چیلر است. این بخش وظیفه خنک سازی آب را برعهده دارد. بعد از اینکه گاز با دمای پایین وارد میشود با سیکل بسته بین اواپراتور و فن کوئل ها قرار میگیرد.دمای ورودی اپراتور به مقدار مصرف دمای محیطی بستگی دارد.این بخش خود دو نوع دارد:

صفحه ای  یا پوسته و لوله . در ایران بیشتر از نوع پوسته و لوله استفاده میشود.نوع پوسته و لوله نسبت به نوع صفحه ای،ابعاد بزرگتری دارد. برای ساخت اپراتور و طراحی آن یکسری استانداردهایی وجود دارد. 

3- برند و نوع قطعات الکترونیکی و کنترل :

سیکل تبرید، بخش مهمی در چیلر محسوب میشود. این بخش در واقع بخش فرمان دهنده است.سیکل تبرید درسیستم های قدیمی دارای قطعات و  رله ها و کنتاکتور گوناگونی بود. این قطعات با یکدیگر به بخش های چیلر فرمان ارسال میکردند. اما کنترل دقت پایین بود و امکان دقیق کنترل ظرفیت نبود. یکی دیگر از معایب این نوع امکان عدم ردیابی عیوب سیستم بود.اما سیستم های جدید با بردهای هوشمند و سنسور های دما و فشار در بخش‌های مختلف سیکل تبرید یک دستگاه ، امکان مدیریت دقیق ظرفیت دستگاه و کنترل مصرف انرژی را به ما می دهند.

4- قطعات تکمیل کننده در ساختمان :

علاوه بر بخش های اصلی و کنترلی چیلر ساختمانی قطعات دیگری نیز وجود دارند که تکمیل کننده کارکرد بخشها می باشند. این قطعات برای کنترل و آسانتر کردن امور دستگاه کاربرد دارند. آنها روی  بخشهای مختلف ساختمان چیلر راه اندازی و نصب میشوند. از این نمونه میتوان، شیرآلات و گیج ها و سنسورها را نام برد. هر قطعه تکمیل کننده مربوط به یک بخش از چیلر است. به عنوان نمونه؛ در ابتدا و انتهای  مبدل ها یک شیر تعبیه میشود که در مواقع ضروری جهت تعمیر و سرویس مبدل استفاده شود. یا مثلا در سیکل چیلر در بخش‌های مختلف سنسورها و گیج هایی برای اعلام تغییرات به برد هوشمند یا بطور کلی تشخیص خطاهای احتمالی تعبیه میشوند. 

انتخاب دقیق نوع و برند قطعات چیلر، چه جانبی و چه اصلی اهمیت زیادی دارد. فرمت و کیفیت قطعات کنترلی و افزایش قطعات مکمل مانند سنسورها ، شیرآلات و فیلترها بسیار و کاملا به دانش و نیروهای متخصص مجموعه تولید کننده بستگی دارد.

 

5- تولیدکنندگان :

برای خرید دستگاه  علاوه بر در نظر گرفتن شرایط بالا، تامین قطعه از یک سو و خدمات پس از فروش از سوی دیگر اهمیت بالایی دارد. هر دستگاه و قطعه ای که تولید می‌شود نیاز جدی به این امر دارد. اگر برای دستگاه خدمات دهی خوب و دقیقی انجام نشود و یا به آن رسیدگی کافی نشود، مسلما عمر دستگاه کوتاه میشود. این خدمات برای دستگاه‌ها و تجهیزات یا توسط شرکت‌های متخصص و تولیدکننده داخلی با دانش کافی و با تجربه انجام میشود و یا توسط شرکتهای وارد کننده محصولات صورت میگیرد.

شرکت ما دارای یک گروه مجرب از کارشناسان برجسته در این زمینه است.دارای سابقه طولانی در طراحی و ساخت تجهیزات برودتی خدمات پس از فروش بی قید و شرط هستیم. گارانتی و خدمات پس از فروش شرکت ها و روش ارائه آنها برای همه، برای محصولاتی مانندچیلر و تجهیزات ارزشمند است.داشتن اطمینان کافی جهت خرید و انتخاب سیستم مناسب بهمراه پشتیبانی یک شرکت دارای سابقه اهمیت دارد. بیشتر شرکتهای متخصص و با سابقه از برندهای اصیل و مرغوب استفاده کرده و گارانتی و خدمات پس از فروش طولانی تر را ارائه میدهند.