راهنمای خرید چیلر اصلی
برای خرید چیلر اصل چه نکاتی مهم است؟
راهنمای خرید چیلر اصلی

یک وسیله عالی که با یک سیکل تیبرید تراکمی و یا جذبی مفید، برای محیط سرمایش ایجاد میکند، چیلر است.

 

 راهنمای خرید چیلر اصل

یک وسیله عالی که با یک سیکل تیبرید تراکمی و یا جذبی مفید، برای محیط سرمایش ایجاد میکند، چیلر است. جهت خرید چیلر باید به دو نکته مهم توجه داشته باشید این دو نکته: ظرفیت سرمایش چیلر و نوع چیلر می باشد. از چیلرها در صنایع مختلفی استفاده میشود مانند:  صنایع ساختمانی، داروسازی، غذایی و… در بیشتر مجتمع ها و ساختمانهای مسکونی، آموزشی، بیمارستان ها، ادارات و.. از چیلر استفاده میشود. چیلر در بهبود هوا و دمای اتاق ها در فصول گرم سال بسار موثر است. در این مبحث با یکدیگر به بررسی موارد مهم در هنگام خرید چیلر می پردازیم.

 

 

فرمت و نوع چیلر:

در زمان خرید حتما به نوع چیلر توجه داشته باشید، چیلر را باید متناسب با پروژه یا مکانی که استفاده خواهد شد انتخاب کنید. سه نوع کلی چیلر داریم:  چیلر تراکمی، جذبی و سانترفیوژی که شما باید بر اساس پروژه،امکانات ، محدودیت ها و ظرفیت های برودتی  باید یکی از آنها را انتخاب کنید.

 

چیلر تراکمی:

 
در چیلرهای تراکمی از سیکل تبرید تراکمی استفاده میشود. این نوع سیکل دارای قسمت های  کمپرسور ، کندانسور ، شیر انبساط و اواپراتور است. انرژی مورد نیاز این سیکل برای راه اندازی از برق تامین میشود. به عبارتی برای راه ندازی آن به  گاز و یا گازوئیل نیازی نداریم. خود چیلر تراکمی دارای دو نوع چیلر تراکمی هوا خنک و چیلر تراکمی آب خنک می باشد.

از چیلر تراکمی هوا خنک در آب و هوای های مختلف می توانیم استفاده کنیم اما چیلر آب خنک برای مناطق مرطوب گزینه مناسبی نیست. در چیلر تراکمی هوا خنک از کندانسور هوایی استفاده میشود، در این نوع چیلر، تبادل حرارتی  مبرد در کندانسور توسط هوا صورت می گیرد. چیلر تراکمی آب خنک نیز به طبع، کندانسور آبی دارد. به همین علت تبادل حرارت مبرد در چیلر آبی بوسیله آب انجام می گیرد.

چیلر از کجا بخریم؟ چه نوع چیلری بخریم ؟

از آنجا که در این مبحث راهنمای خرید چیلر مد نظر است. باید زمانی که می خواهید چیلر تراکمی خود را انتخاب کنید، زیرساخت های لازم را جهت این دستگاه بررسی و تامین کنید. برای این پروژه تامین برق یک گزینه مهم است که متاسفانه در کشور ما به یک چالش تبدیل شده است.  باید قبل از قرارداد خرید، امکان دریافت برق مورد نیاز از اداره برق منطقه بررسی شود. مشخصات فنی چیلر را در زمان خرید بررسی کنید. برای تولید چیلر تراکمی آب خنک،گزینه بهتر استفاده از اواپراتور پوسته و لوله است. باید در طراحی آن دو مدار مستقل سرمایش در نظر گرفته شود. به این دلیل که برای تعمیرات و یا نگهداری دیگر نیازی به خاموش کردن کل سیستم نبوده و خیلی راحت می توان این کار را انجام داد. توجه داشته باشید که  فرایند سختی گیری آب مدار برج خنک کننده دقیق کار کند.

 

چیلر اصل

مزایای چیلرهای تراکمی:

1. نیاز به پرداخت هزینه خرید کم

2. دارای ظرفیت برودتی گوناگون و متنوع

3. دارای هزینه تعمیر و نگهداری کم 

4. توانایی کنترل ظرفیت برودتی

5. دارای ضریب عملکرد بیشتر و بالاتر به  نسبت چیلر جذبی

6. دارای ابعاد و اندازه های  کوچک تر نسبت به چیلرجذبی
 

معایب چیلرهای تراکمی

این چیلر مصرف برق بالایی دارد.
 

چیلر جذبی:

در این نوع چیلر از سیکل تبرید جذبی استفاده میشود. چیلر جذبی شامل ژنراتور، اواپراتور، کندانسور و جاذب است . این چیارها نیز باید مجهز به برج خنک کننده باشند.به علت حجم بالای آب گردشی بین کندانسور و برج خنک کننده میزان هدر رفتن آب نسبت به چیلرهای تراکمی آب خنک بیشتر خواهد بود. در آب و هوای مرطوب به دلیل استفاده از برج خنک کننده، امکان استفاده از چیلر جذبی کاهش پیدا می کند. 

در جیلر جذبی مصرف برق کمتر است و برای تامین انرژی مورد نیاز آنها ما به منابعی مانند بویلر، دیگ بخار و مشعل نیاز داریم. برعکس چیلرهای تراکمی، در چیلر جذبی، مصرف گاز یا گازوئیل زیاد است. طراحی و تولید چیلر جذبی یکپارچه بوده و بنابراین کنترل ظرفیت سرمایش در آنها محدود است. در راهنمای خرید ما سعی میکنیم به شما گوش زد کنیم از سازنده های چیلر معتبر و با خدمات پس از فروش خرید کنید. زیرا خصوصا در چیلرهای جذبی باید همیشه کیفیت و سختی آب سنجیده شود تا کندانسور آسیب نبیند.

 

مزایای چیلرهای جذبی:

 
این چیلرهای دارای مصرف برق کمتر هستند.
 

چیلر سانتریفیوژی :

 
این نوع چیلر  را در ظرفیت های تبرید بالا تولید میکنند. چیلرهای سانتریفیوژ ای، نسبت به نوع تراکمی، مصرف برق و آب کمتری دارند. جهت تهیه چیلرهای حساس مانند این گزینه حتما به شرکت تولید کننده چیلر و سابقه آن توجه داشته باشید. زیرا این شرکت باید بتواند نیازهای اساسی و خدمات لازم را در این زمینه ارائه دهد.

 

چیلر چیست؟

ظرفیت سرمایش چیلر:

 
جهت مشخص کردن ظرفیت سرمایش، شما باید سرمایش محل را نیز در نظر بگیرید.جهت  محاسبه بار سرمایش ساختمان نیز باید عوامل مختلفی را مد نظر قرار دهید. این عوامل عبارتند از شهر، محل نصب چیلر، کاربری ساختمان، مساحت و… حتما باید این محاسبات توسط کارشناسان مربوطه انجام شود.

 

کاربرد چیلر:

 
از چیلر در صنایع زیادی استفاده میشود مانند:
 
 
بیمارستان ها
ساختمان های اداری، مسکونی، تجاری، تفریحی
صنایع غذایی
بیمارستان ها
و..
 

راهنمای خرید چیلر :

 
جهت خرید چیلر حتما سعی کنید با افراد متخصص و با تجربه مشورت داتشته باشید. در ایران شرکت ها و کارخانه های مختلفی در حال تولید چیلر هستند. حتما قبل از خرید سابقه شرکت مورد نظر خود را بررسی کنید با مشتریان آنها صحبت کرده و میزان رضایت مندی آنها را متوجه شوید. یک قرار داد دقیق و واضح با شرکت داشته باشید. به صورت دقیق خدماتی مانند تعمیرات ، هزینه های نگهداری و .. را تعیین کنید. 

فاکتور مشخص و دقیقی دریافت کنید در صورت امکان این فاکتور رسمی باشد. اگر زمان اجرای کار را مشخص کنید خیلی بهتر است و در صورت تاخیر هزینه ها را مشخص کنید. مشخص کنید که موارد نگهداری حتما به افراد متخصص سپرده شود تا به پروژه شما آسیبی وارد نشده و متحمل هزینه های جانبی نشوید.

برای خرید چیلر با کارشناسان کوهسار بنیس مشورت کنید و بهترین خدمات پس از فروش عالی را دریافت کنید.