فن کویل یعنی چه؟
فن کویل چیست؟
فن کویل یعنی چه؟

فن کویل (Fancoil) یک دستگاه است که دارای لوله های سرد، گرم و موتور و دریچه بوده و در سیستم های تهویه مطبوع، برای ساختمان ها،مراکز تجاری،مسکونی بکار می رود.

 

دستگاه فن کویل چیست؟

فن کویل (Fancoil) یک دستگاه است که دارای لوله های سرد، گرم و موتور و دریچه بوده و در سیستم های تهویه مطبوع، برای ساختمان ها،مراکز تجاری،مسکونی بکار می رود. فرمت فن کوئل به گونه ای ست که به کانال متصل نشده و جهت کنترل دمای آن از محیط استفاده میشود. فن کوئل با  کلید on/off یا با ترموستات کار می کند. در کابین های ایستاده، داخل دیوارها یا سقف های کاذب، اجرا و نصب میشود. این نوع سیستم؛ اصولا هوا را مستقیما تخلیه می کند.گاهی بعضی از فنل کوئل ها، به کانال های کوتاه نصب میشوند.

به علت اینکه دستگاه فن کویل از سیستم های کانالی که دارای هواساز هستند ساده تر است، مقرون به صرفه تر و ارزان تر نیز می باشد. این دستگاه دارای سر وصدای زیادی بوده و  هم به صورت افقی و هم عمودی نصب می شود.

اگر در مکانی که میخواهید فن کوئل را نصب کنیم، فاصله کف اتاق تا پنجره کم باشد. می توانیم از نوع کوتاه استفاده کنیم. به همین دلیل هوادهی یا به طرف بالا و یا به سمت جلو بوده و صدای آنها آزاردهنده خواهد بود.اما در اداره ها، دانشگاه ها و به طور کلی مراکزی که رفت و آمد زیاد است استفاده از این دستگاه مشکلی ایجاد نمی کند. 

 

فن کویل زمینی :

فن کویل زمینی هوا را به صورت عمودی دمش کرده و از قدیمی ترین و مرسوم ترین نوع فن کویل است. از مزایای این نوع می توان به نصب ساده، هزینه پایین سرویس و نگهداری، صدای کم و راندمان بالا اشاره کرد.یکی از عیوب مهم فن کویل زمینی این است که مقداری فضا از مساحت محیط را اشغال میکند و برای ساختمان های کوچک گزینه مناسبی نیست. 

 

فن کویل دیواری:

فن کویل دیواری معمولا به صورت روکار نصب می شود. فضایی را از محیط اشغال نمی کند و نصب ساده و سریعی دارد قیمت این نوع نسبت به سایر موارد بیشتر است.

نمونه فن کویل دیواری

  

 فن كویل‌های سقفی:

 

 دستگاه فن کویل سقفی در طرفیت هایی بین ۲۰۰ الی ۱۰۰۰ فوت مکعب در دقیقه تولید میشود و به شکل کابینت دار یا بدون کابینت طراحی می شود. این نوع اصولا در بالای سقف کاذب نصب شده و بنابراین صدای کمتری در محیط ایجاد میکند. دسترسی برای تعمیر یا تعویض فیلتر در این نوع مشکل است.
 
 
فن کویل سقفی
 

فن کویل سقفی کابینی:

این نوع فن کویل روی سقف نصب شده و هوادهی در آنها از دریچه جلویی صورت گرفته و جهت آن افقی ست. فن کویل سقفی معمولا به صورت روکار نصب میشود.

 

 فن‌كویل‌ كانالی: 

 

در ظرفیت‌های ۶۰۰ الی ۲۰۰۰ فوت مکعب در دقیقه ساخته می‌شوند و سه نوع دارند:
 
۱- كانالی سقفی روکار
۲- كانالی سقفی توکار
۳- كانالی دیواری روكار عمودی

 

 

فن کویل کانالی

شیوه عملکرد فن کوئل ها :

دستگاه فن کویل ، آب سرد یا گرم را از بخش اصلی و مرکزی گرفته و برای تهویه استفاده میکند. این دستگاه توانایی دارد که ترموستات سرخود داشته و یا توسط سیمی به ترموستات کنترلی متصل شود. امروزه در ساختمان های مدرن با سیستم مدیریت انرژی ساختمان یا  BEMS این کار را بوسیله سیستم دیجیتالی کنترل میکنند.

در این دستگاه، آب سرد یا گرم از داخل کویل ها جهت تغییر وضعیت فضا انتقال میابد.در سیستم های تهویه مطبوع ساختمان ها، جهت حذف گرما، چیلر یا برج خنک کننده بکار میرود. جهت گرم کردن از بویلر و هیتراستفاده میکنند.
 
فن کویل ها به دو بخش عمده دارند:۲ لوله ای یا ۴ لوله ای. 
در نوع دو لوله ای ۱ لوله تغذیه آب و ۱ لوله برگشت وجود دارد. لوله تغذیه، آب گرم یا سرد به نسبت  فصل تهیه میشود. در فن کویل ۴ لوله ای ۲ لوله آب تغذیه و ۲ لوله برگشت داریم. آب گرم یا سرد را می توان به شکل هم زمان برای مکان هایی که نیاز به گرما و سرما برای بخش های مختلف ساختمان دارند، استفاده کنیم. شبکه لوله کشی فن کویل ها به صورت “برگشت مستقیم” یا “برگشت معکوس” یا ” مجموعه ای جدا”  است.
 
با توجه به دمای آب سرد و رطوبت نسبی فضا احتمال دارد که کویل خنک کننده جریان هوا را خشک کرده و بنابراین این فرایند نیاز به تولید کندانسه هایی داشته که باید درین شوند. به همین دلیل فن کویل ها، دارای یک ظرف تخلیه هستند. 

 

توزیع هوا در فن کویل:

این دستگاه یکی از بهترین راه های توزیع هواست. زیرا فن کویل این امکان را دارد که با همه دریچه ها و دیفیوزرهای داخلی ساختمان مطابقت پیدا کند. اتاق ها را با کانال های هوای جداگانه تهویه میکند.  یک واحد برای انتشار در منطقه ای بزرگ است. اگر بخواهیم بهترین شرایط هوایی داخلی را داشته باشیم باید ابتدا  سرعت پرتاب هوا در خروجی کانال کمتر از m/s ۳ بوده و دوم دمای هوا بالاتر از ۱۱درجه سلسیوس و حتما دریچه ها با حجم هوای اتاق مطابق باشد. 

 

موتور فن کویل:

 
کنترل  کردن سرعت موتور فن در داخل یک فن کویل جهت تنظیم سرمایش و گرمایش فضا بسیار اهمیت دارد. بعضی از تولیدکنندگان برای این امر، سرعت را با تنظیم شیر آب در ترانسفورماتور AC جهت تامین قدرت موتور فن ایجاد کرده و این تنظیمات در مرحله راه اندازی و ساخت ساختمان صورت می گیرد. سوییچ ساده کنترل سرعت فن برای افراد ساکن در محل دارای درجات مختلفی می باشد.
سیستم های مدیریت انرژی ساختما، خودکار و اتوماتیک سرعت فن و دمای اتاق را کنترل کرده و موتور فن ها، معمولا AC یا با خازن دائمی اسپلیت است. در مواردی  موتورهای DC با تبدیل های الکترونیکی طراحی شده و توانایی  زیادی در صرفه جویی انرژی، هزینه های اولیه و بازگشت سرمایه را ازخود نشان داده اند.

 

 

تهویه مطبوع ارزان

معایب فن کویل:

1.نیازمند نگه داری بیشتری نسبت به سیستم های تمام هوا 

2.نیاز به دفع کندانسه ها در هر واحد 

3. احتمال نیاز مناطق داخلی  به کانال های جداگانه جهت خروج هوا 

 

مزایای فن کویل:

1. به کمک فن کویل ها تجهیزات مرکزی گرمایش، سرمایش کوچکتر شده اند.

2.این نوع سیستم ها به لوله کشی نیاز داشته و فضای کمتری نسبت به کانال کشی لازم دارند.

3.نصب لوله کشی و سیم کشی راحت تر از کانال کشی است.
 
4. نیاز نیست بخش هایی از ساختمان که کسی ساکن نیست، روشن باشد و صرفه جویی میشود.
 
5. امکان نفوذ %۱۰۰ از هوای بیرون