سیستم تیبرید
سیستم تیبرید چگونه کار میکند؟
سیستم تیبرید

سیستم تیبرید دارای چهار دستگاه مهم می باشد.که این دستگاه ها هر کدام وظایف خاصی دارند.

 

سیستم تیبرید چیست و چگونه عمل میکند؟

 

سیستم تیبرید دارای چهار دستگاه مهم می باشد.که این دستگاه ها هر کدام وظایف خاصی دارند. در وهله اول، باید گاز مبرد بوسیله کمپرسور متراکم گشته و سپس با فشار و دمای بالا  از خط تخلیه کمپرسور خارج گردد. بعد از این مرحله گاز به کندانسور وارد میشود، تبدیل به مایع شده و از کندانسور خارج میشود.
 
زمانی که  مایع مبرد، از خط مایع عبور میکند به شیر انبساط میرسد. وظیفه شیر انبساط این است که با کاهش فشار، دمای مبرد را کاهش دهد. سپس مایع را به سمت اواپراتور یا همان تبخیر کننده ارسال میکند. در بخش اواپراتور، مبرد حرارت را از سیالاتی مانند هوا دریافت کرده و تبخیر میشود. این بخار داغ از اواپراتور خارج میشود. گاز داغ بوسیله مکش وارد کمپرسور میشود.
 

جزئیات تیبرید :

باید توجه داشته باشید که معمولا در خط مکش، ما فقط گاز خیلی داغ داریم..این گاز به سوپر هیت معروف است. یک شیر به نام شیر انبساط ترموستاتیکی نیز وجود دارد که مقدار مبرد ورودی به اواپراتور را تنظیم میکند. این تنظیم به گونه ای ست؛ هر نوع شرایطی که باشد، مبرد در اپراتور تبخیر شده و مایعی خارج نمی شود. در این مرحله گاز سوپرهیت شده از اواپراتور به سمت کمپرسور میرود.اصولا فشار گاز در خط مکش با فشار اپراتور یکی بوده و میزان آن پایین است. دما نیز در خط مکش بالا نیست. فشار گاز توسط کمپرسور افزایش پیدا میکند. بنابراین تراکم دمای گاز نیز بیشتر میشود. به همین علت است که در خط تخلیه ما فقط گاز سوپر هیت شده داریم..

در مرحله بعد، گاز از کمپرسور وارد کندانسور خواهد شد این گاز به علت حرارت تقطیر شده و به شکل مایع از کندانسور خارج میشود. در صورتی که از نظر ظرفیت حرارتی، کندانسور را درست انتخاب کرده باشیم. مایع خروجی به میزان بیشتری خنک میشود. بعد از این در خط مایع، فقط مایع سابکول شده داریم. دمای مایع با دمای گازیکسان نیست اما فشار یکسانی دارند. 

بعد از آن مایع مبرد وارد  مخزن ذخیره میشود. در ادامه مسیر مایع به خط پشت شیر انبساط منتقل شده و شیر انبساط، فشار دمای آن را کاهش میدهد. به علت اینکه، فشار مبرد کم میشود، مقداری از آن تبخیر میشود. بنابراین مخلوطی از مایع و گاز بوسیله پخش کن در اپراتور تقسیم میشود. 

مایع مبرد، در اواپراتوربعد از حرارتی که از هوا دریافت میکند. تبخیر شده و به شکل گاز سوپر هیت خارج میشود.

جهت آشنایی بیشتر با گزینه های به کار رفته در معرفی تیبرید. بهتر است بخش زیر را مطالعه فرمایید: مقاله مراحل تولید چیلر پیشنهاد میشود.

 اواپراتور: 

 

طبق مطالبی که در بالا اشاره کردیم، با دریافت حرارت، مایع مبرد تبخیر میشود. این اتفاق در اواپراتور میافتد. یک دمای ثابت به نام دمای اواپراتور وجود دارد.در این دمای ثابت عملیات تبخیر انجام میشود. اگر بخواهیم هوا خنک شود حتما دمای هوای اواپراتور باید از دمای هوایی که از روی آن رد میشود، کمتر باشد.

 

فشار اواپراتور:

فشار سنج مکش به ما یک فشار نشان می دهد. این همان فشار ثابتی ست که مبرد تبخیر میشود. به این فشار، فشار اواپراتور گفته میشود.

 

دمای کندانسور:

در کندانسور، گاز مبرد بعد از حذف حرارت، تقطیر میشود. مانند تبخیر، عمل تقطیر نیز در یک فشار و دمای ثابت صورت می گیرد. این دمای ثابت را نیز دمای کندانسور می گویند. برعکس اواپراتور، دمای کندانسور باید از دمای هوای عبوری بیشتر باشد. اگر کمتر باشد گاز خنک نشده و تقطیر نمی شود. 

فشار کندانسور:

فشار سنج تخلیه به ما یک فشار نشان می دهد. به این فشار ثابت که گاز مبرد در کندانسور را تقطیر میکند، فشار کندانسور می گویند.

گاز فوق داغ super heat:

سوپر هیت در عملیات تیبرید اگر دقت کرده باشید یک گزینه مهم بود.در زیر با یک مثال بیشتر با مفهموم این اصطلاح آشنا می شویم...

 

همانطور که همه اطلاع دارید . طبق علم فیزیک آب اگر در فشار اتمسفر در 100 درجه سلسیوس قرار بگیرید؛  تبخیر میشود. درصورتی که  در ظرف بسته ای کمی آب بریزیم. سپس آن را حرارت دهیم، دمای آب کم کم بالا می رود. زمانی  آب می جوشد که دمای آن 100 درجه شود.

به این دما، دمای اشباع آب گفته میشود. حال اگر ما باز هم این ظرف را حرارت دهیم، دیگر دمای  آب بالا نمیرود. بلکه این حرارت باعث تبخیر آب میشود. یعنی در واقع این حرارت باعث تغییر فرمت مایع به بخار میشود و تغییری در دمای آن ایجاد نمیکند.  اگر همچنان حرارت را ادامه بدهیم تا آخرین قطره آب نیز بخار شود. دما افزایش پیدا کرده و بیشتر از 100 درجه میشود. این گاز یا بخاری که وجود دارد سوپر هیت نامیده میشود.

در مراحل تبرید هم به این بخار اشاره کردیم، این مراحل همه در اواپرتور نیز انجام میشود. یعنی مایع در اواپراتور این حرارت را از هوا یا سیال دریافت میکند. زمانی که به طور کلی تبخیر شد. مسیر را ادامه داده و بعد از اواپراتور خارج میشود. تفاوت دمایی بین دمای اواپراتور و دمای خروجی را میزان سوپر هیت میگویند.