چیلر و مینی چیلر چه فرقی میکنند؟
تفاوت چیلر و مینی چیلر
چیلر و مینی چیلر چه فرقی میکنند؟

در این مقاله سعی داریم به بررسی تفاوت های اصلی بین مینی چیلر و چیلر بپردازیم.

تفاوت های اصلی مینی چیلر و چیلر 

۱ . بر اساس تناژ تبرید

تفاوت چیلر و مینی چیلر در میزان توان خنک کاری را در این بخش بررسی میکنیم. اصولا برای ظرفیت های حداکثر 10 تن از مینی چیلر و برای بالاتر از آن از چیلر استفاده میشود.اما در مواقع ضروری میتوان مینی چیلر را برای ظرفیت های بالاتر از 10 تن نیز طراحی کرد. طبق این میزان تناژ و ظرفیت از مینی چیلرها در ساختمان های مسکونی ، اداری، صنعتی و اقامتی و.. کوچکتر استفاده میشود. اما از چیلرها در ساختمان های بزرگتر و با متراژ بیشتر استفاده میکنند. 

۲ . تفاوت چیلر و مینی چیلر بر اساس نوع کمپرسور

به دلیل تناژ کم مینی چیلرها، باید از کمپرسورهای نوع اسکرال که در این نوع تناژ دارای راندمان بسیار بالا و طول عمر زیاد هستند، استفاده کرد. بیشتر در چیلرها، کمپرسورهای پیستونی ، اسکرال ، اسکرو و سانتریفیوژ بکار میرود.از آنجایی که چیلرها با یکدیگر تفاوت زیادی دارند. برای انتخاب و استفاده به نوع کاربری، گستره کاری و تناژ را در نظر می گیرند. این خیلی مهم است که شما با توجه به گزینه های فوق نوع چیلر خود را انتخاب کنید.

۳ .تفاوت چیلر و مینی چیلر بر اساس قطعات

اکثر قطعات مینی چیلر و چیلر یکسان هستند. تنها تفاوت های کوچیکی وجود دارد. مثلا در چیلر پمپ آب سرد و منبع انبساط، از چیلر جدا نصب میشوند. اما درون مینی چیلرها، این گزینه ها، داخل خود آن نصب میشوند. یعنی پمپ آب و منبع انبساط با خود دستگاه یک مجموعه هستند.

۴ . تفاوت چیلر و مینی چیلر بر اساس نوع کندانسور

در اکثر مینی چیلرها، از کندانسور هوا خنک استفاده میشود.برای آشنایی با کندانسور به مقاله  اجزای چیلر مراجعه فرمایید.اما کندانسورها در چیلرها، می تواند هم از نوع هوا خنک و هم از نوع آب خنک باشد. بر اساس این موضوع، مینی چیلر و چیلر تراکمی هوایی نیاز نیست که قطعا برج خنک کننده داشته باشند. اما در چیلر تراکمی آبی ما به برج خنک کننده نیاز داریم. 

۵ . مقایسه چیلر و مینی چیلر بر اساس نوع اتصال به هواساز و فن کویل

به طور کلی ما می توانیم با دو روش هوای گرم و سرد را در محیط توزیع کنیمم.
روش اول :
ابتدا هواساز به شکل مرکزی نصب شده و توسط کانال کشی، به بخش های مختلف ساختمان متصل میشود. 
روش دوم : 
در هر بخش که میتواند یک سالن یا یک اتاق باشد، فن کویل را نصب میکنند. سپس آب سرد از طریق چیلر یا مینی چیلر به لوله های هواساز یا فن کویل منتقل می شوند. این آب سرد آنجا جریان پیدا کرده و توسط دمیدن فن ها، از اطراف لوله ها، هوای سرد در محیط توزیع میشود.

اتصال دیگری به نام DX نیز هست در این روش، آبی در مدار وجود ندارد.بنابراین مبرد با لوله کشی مستقیما به هواساز یا فن کویل ها متصل میشود. بعد از دمیده شدن فن، تبادل حرارت صورت می گیرد. به مجموعه ای که با این روش به هم متصل میشوند، پکیج یونیت گویند.

تفاوت فضای نصب مینی چیلر و چیلر:

جهت نصب چند میلی چیلر به جای یک چیلر، به فضای بیشتری نیاز داریم.به این دلیل که ارتقاع چیلر بزرگ از مینی چیلرها بیشتر بوده اما مساحت کمتری اشغال میکند. 

تفاوت مصرف برق چیلر و مینی چیلر :

زمانی که ما چند مینی چیلر استفاده میکنیم. در زمان روشن شدن باید آمپر بیشتری مصرف شود. زیرا تعداد بیشتری کمپرسور هم زمان استارت میخورند. بنابراین مصرف برق افزایش پیدا میکند. در صورتی که در چیلر میتوانیم از یک یا حداکثر دو کمپرسور اسکرو استفاده کنیم. در نتیجه، ظرفیت کنترل شده و زمانی که مصرف کننده سرمایش بیشتری بخواهد، به همان میزان تنطیم میکند. 

شرکت کوهسار بنیس عرضه کننده انواع چیلرهای درجه یک و با کیفیت برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.