چیلر صنعتی چیست؟
چیلر صنعتی
چیلر صنعتی چیست؟

چیلر صنعتی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

 

چیلر صنعتی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

چیلرصنعتی چه کاربردی دارد؟

استفاده از چیلر به عنوان سیستم تهویه مطلبوع :

سال هاست که از چیلر ها و آب سرد آنها برای تهویه مطبوع استفاده میشود. چیلر بهمراه یونیت، فن کویل ، هواساز و.. از مرسوم ترین تجهیزات برودتی به حساب می آیند. خصوصا در صنایع این تجهیزات کاربرد گسترده ای دارند. در خط های تولید کارخانه ها در زمان تولید محصول نیاز به تهویه هوا بسیار حس می شود. یا در برخی از خطوط تولید نیاز است که سرمایش مناسبی تامین شود. در اصطلاح به این فرایند خنک کاری یا برودت صنعتی گفته میشود. یعنی در واقع نیاز است که گرما از محیط تولید حذف شود.

صنایع زیادی وجود دارند که به این امر نیاز زیادی دارند. از جمله این صنایع می توان به صنعت فلزکاری، پلاستیک، تزریق و ریخته ­گری، ،تولید و نگهداری مواد غذایی، پرورش ماهی، جوشکاری، پتروشیمی، داروسازی، بهداشت و درمان، ماشین­ ابزار، کاغذ و سیمان و …اشاره کرد. در زیر به بررسی نیاز این صنایع به چیلر صنعتی می پردازیم.

مواد خام در صنعت پلاستیک:

تولید مواد پلاستیکی و پلاستیک نیازمند استفاده از گرمای زیادی است. این گرما باید به رزین های پلاستیکی منتقل شود تا شکل آنها ایجاد شود. زمانی که شکل مورد نظر ایجاد شد باید گرما را از آن دور کرد. زمانی که بخواهیم این گرما را منتقل کنیم. باید از تجهیزات استاندارد برودتی مانند چیلر صنعتی در محیط استفاده کنیم. این سیستم به بهبود تولید و کیفیت آن کمک زیادی میکند.

 

چیلر صنعتی در صنعت تزریق پلاستیک:

همانطور که می دانید از متریال پلاستیک استفاده های زیادی می شود. طبق صحبت هایی که در بالا اشاره کردیم در صنایع پلاستیک سازی از چیلر زیاد استفاده میشود. چیلر یک بخش بسیار مهم در صنایع پلاستک و کارخانه های تولید پلاستیک محسوب می شود.از چیلر برای خنک کردن و دمیدن هوای تازه و خنک روی پلاستیک داغ استفاده میشود. از طرفی از چیلر جهت خنک کردن تجهیزات خط تولید پلاستیک نیز استفاده میشود. تجهیزات و ماشین آلات خط تولید نیز به هر حال درگیر بوده و نیاز دائم به خنک شدن دارند. کمی تامل برانگیزتر این است که استفاده از چیلرصنعتی به کاهش استهلاک این تجهیزات نیز کمک زیادی می کند. 

 

چیلر صنعتی در پتروشیمی:

 

صنعت نفت و پتروشیمی نیز دارای مراحل زیادی است. هر بخشی نیز یکسری خروجی ها دارد که باز در صنایع زیادی استفاده میشود.  ازجمله مراحل پتروشیمی می توان به  اکتشاف، استخراج، تصفیه، حمل و نقل و.. اشاره کرد. در پایان مراحل پتروشیمی یکسری محصولات مانند مواد شیمیایی و حلال ها، کودهای شیمیایی، پلاستیک ها، لاستیک ها و الیاف مصنوعی، پودرهای شوینده، لوازم خانگی و.. بسیاری تجهیزات و محصولات دیگر تولید میشوند.

تمامی مراحل در پالایشگاه گرمازا بوده و باید بعد از اجرای عملیات، حرارت باید از محیط دور شود. در واقع دور کردن گرما از محیط این سیستم یک نیاز ضروری به شمار می رود. پس وجود چیلر در این محیط ها جز موارد لازم است. چیلر جهت تولید آب سرد برای پتروشیمی بسیار مهم است. از آنجایی که این فرآیندها بسیار حساس و حیاتی هستند، چیلرها نیز باید دارای حساسیت و دقت بالایی باشند. پس باید این نوع چیلر را از صنایع برودتی معتبر تهیه کنید.

 

چیلر صنعتی در صنایع داروسازی:

 

در صنعت داروسازی، ابتدا مواد اولیه تولید شده و سپس به دارو تبدیل می شوند. همه این مراحل طی استانداردهایی انجام میشود . به دست بیماران می رسد. در مسیر تولید دارو که اصولا فرآیندهای شیمایی زیادی انجام میشود. نیاز است که گرمای تولید شده، از بین برود. 

برای خنک سازی این محیط ها نیز بهتر است از چیلر استفاده شود. بیشتر تولیدکنندگان چیلر با شرکت های تولید دارو در ارتباط هستند. زیرا شرکت های تولید دارو از تجهیزات برودتی زیادی استفاده میکنند. بیشتر این شرکت ها، برای گزینه هایی مانند ،خنک کاری کرم و پماد، پردازش دسته ای، ، عقیم سازی مایع، تشکیل قرص، بسته بندی و .. از خنک کنندگی چیلر استفاده میکنند.

 

چیلر صنعتی برای تولید و نگهداری مواد غذایی :

 

ما می توانیم صنایع غذایی را یک دنیای گسترده از مشاغل گوناگون بدانیم. این صنعت برای کل دنیا، مواد غذایی زیادی تولید میکند. فعالیت های این عرصه بسیار زیاد هستند. مانند:  تولید، توزیع، فرآوری، تبدیل، تهیه، نگهداری و..

از چیلر در صنایع غذایی استفاده زیادی میشود. این سیستم هم در مبحث تولید و هم مبحث نگهداری مواد غذایی کاربرد دارد. از چیلر برای کاهش دما، حفظ و نگهداری مواد و. استفاده میشود. چیلر در صنایع غذایی، کاربرد بسیار گسترده ای دارد و می توان استفاده از آن را در دو بخش تولید و نگهداری مواد غذایی مورد بررسی قرار داد.

از آنجایی که در تولید مواد غذایی گرمای زیادی تولید میشود. استفاده از چیلر به کاهش دمای محیط و این مواد کمک زیادی میکند.

 

استفاده از ایرکولرها برای سردخانه :

این محصول یک ساختار شبیه به اواپارتورهای هوایی دارد. در این محصول بجای مادۀ مبرد، محلول سردِ آب و گلیکول درون لوله های کویلِ آن وجود دارد.

میزان زیادی از نیاز به هوای مطبوع و برودت در صنایع غذایی خصوصا صنایع لینی، توسط آیس بانک تامین میشود. امروزه استفاده از آیس بانک های گلیکولی مرسوم شده است. این نوع، آیس بانک ها، محلولِ سرد آب و گلیکول مورد نظر آنها بوسیله چیلر زیرصفری ایجاد میشود. از این نوع چیلر جهت تامین ایرکولرها در برخی از سردخانه ها هم استفاده میشود.