انواع سردخانه
انواع سردخانه صنعتی و غیرصنعتی
انواع سردخانه

در این مقاله مختصرا به بررسی انواع سردخانه می پردازیم

انواع سردخانه بر اساس دمای کاری

 

سردخانه دو دسته اصلی دارد بالای صفر یا زیر صفر.

کاربرد اصلی سردخانه بالای صفر نگهداری میوه و دارو و لبنیات میباشد و کاربرد اصلی سردخانه زیر صفر نگهداری گوشت و مرغ و ماهی است. 

 

سردخانه میوه و لبنیات

 

سردخانه های بالای صفر بیشتر جهت نگهداری مواد غذایی در دمایی بالاتر از دمای انجماد کاربرد دارند. دمای این سردخانه ها معمولا بین 0 تا 4 درجه سانتیگراد میباشد و سردخانه میوه و سبزی و لبنیات تازه مانند شیر، دوغ و ماست و همینطور سردخانه نگهداری گوشت تازه از این نوع هستند.

 

سردخانه گوشت و مرغ

 

سردخانه زیر صفر جهت نگهداری مواد غذایی به صورت منجمد بکار میرود. دمای سرد خانه زیر صفر معمولا پایین‌تر از صفر درجه سانتیگراد است و 1 معمولا دمای آنها 18- درجه سانتیگراد میباشد،بیشتر ماهی و گوشت و مرغ منجمد و سایر مواد غذایی یخ زده در سردخانه زیر صفر نگهداری می‌شوند.

 

سردخانه بستنی (دو مرحله ای)

 

بستنی بیشتر باید  در دمایی پایین‌تر از 18- درجه سانتیگراد نگهداری شود . بستنی چون چربی و خامه دارد و در بعضی مواقع به علت وجود نمک در ساختارش، نیازمند دمای پایین است تا شکل خود را حفظ کند  و نرم نگردد،اصولا برای نگهداری بستنی در ابعاد بزرگ از کمپرسورهای دو مرحله ای استفاده می‌شود.

 

تونل انجماد

 

تونل انجماد بیشتر جهت سرد و منجمد کردن سریع مواد غذایی بکار میرود و اصولاد دمای آن در حدود 40- درجه سانتیگراد میباشد. تونل انجماد با سرعت بالاتری مواد غذایی را به دمای 18- درجه سانتیگراد می‌رساند.

 

انواع سردخانه از لحاظ حجم و ابعاد

 

1.سردخانه کانکسی

 

2. سردخانه اتاقی  :

سردخانه اتاقی معمولا جهت ساخت سردخانه کوچک و متوسط به کار میرود و برای نگهداری  مواد غذايی  در رستورانها، مراکز توزيع، هتل ها و يا ذخيره ميوه‌ در باغ‌ها کاربرد دارد. يک اتاق داخل ساختمان ابتدا توسط ساندويچ پانل عايقکاری شده و بعد  تجهيزات سرمايشی درون آن نصب میشود.

 

3. سردخانه بزرگ صنعتی :

سردخانه های بزرگ صنعتی بیشترجهت  ذخيره و انبار مواد غذایی  در حجم بالا به  کار میروند در حالت عادی از اتاق‌های  بسيار زيادی تشکيل میشوند که هر اتاق با توجه به میزان  نياز سرما دريافت میکند  و مواد غذايی خاصی در هر اتاق نگهداری میشود. انبارهای مواد غذايی فاسد شدنی عمومی شهر که باغداران بزرگ و يا توزيع کنندگان اصلی گوشت و مرغ محصولات خود را در آن نگهداری مي‌کنند معمولا از این نوع هستند  از  اين انبار ها تحت شرايط از سيستم فريونی و يا آمونياکی استفاده میشود.

 

4. سردخانه متحرک : 

اگر نياز به يک سردخانه کوچک و متوسط وجود داشته باشد اما  فضای لازم جهت نصب آن يک سوله و يا در فضای باز باشد، از سردخانه قابل حمل و يا سردخانه کانکسی استفاده میگردد  که جای استفاده از ديوارهای اتاق، از کانتينر و يا سازه فلزی استفاده میشود.