برج خنک کننده
برج خنک کننده
برج خنک کننده

برج خنک کننده چیست؟

برج خنک کننده چه نوع دستگاهی است ؟

این دستگاه یک نوع مبدل حرارتی می باشد که در آن، آب با تماس مستقیم با هوا به اتمسفر منتقل میشود. آب بعد از این که فرآیند مورد نظر انجام شد به برج برمیگردد تا سرد شود.این دستگاه بر مبنای فرآیند تبخیر عمل میکند.در این دستگاه مقدار زیادی آب خنک شده و باز به بخش لازم برمیگردد. برج خنک کننده کاربرد زیادی در صنایع مختلف دارد. اموری مثل : نیروگاه ها، پتروشیمی، پالایشگاه و..

نوعی از این دستگاه که استفاده میشود به شرایط آب و هوایی بستگی دارد.بخشی از این دستگاه با قطعاتی به اسم پرکن شبیه پوشال کولرآبی پر میشود. آب روی این پرکن ها اسپری میشود. این پرکن ها موجب بیشتر شدن میزان تماس و زمان بین هوا و آب میگردند.

 

انواع برج خنک کننده :

چند نوع برج خنک کننده وجود دارد:

1.جریان متقاطع
2.جریان ناهم جهت
3.مکش طبیعی
4.مکش مکانیکی
5.مکش اجباری
6.برج خنک کننده خشک
7.برج خنک کننده خیس یا مدار باز
8.برج خنک کننده مدار بسته

 

کاربرد برج خنک کننده:

در کارخانه بزرگ و کوچک یکسری تجهیزات به نام کولینگ تاور وجود دارد. این تجهیزات به خروج گرما از کارخانه کمک میکنند.از این دستگاه بیشتر در کارخانه های قند، رب، تزریق پلاسیتک و..یا شرکت های فولاد استفاده میکنند. اما به طور قطع نیروگاه ها جز گروه مهم استفاده کننده از این دستگاه هستند.

استفاده از برج خنک کننده جز جدا نشدنی از بسیار کارخانه ها در حال حاضر می یاشد. از آنجایی که برج خنک کننده در خارج از محیط و در فضای باز قرار میگیرد. کارکرد کولینگ تاور اهمیت پیدا میکند. این دستگاه با دریافت هوای آزاد بیرون، درصدی تبخیر باعث خنک شدن آب و در نتیجه محیط میشود.

 

برج خنک کننده چگونه آب را خنک می کند؟

 

خیلی از دستگاه ها و ماشین آلات صنعتی  بر اساس علوم پایه ترمودینامیک و منتقل کردن حرارت کار میکنند. کولینگ تاور نیز یکی از ماشین های خنک کننده ای می باشد که به کمک تبخیر و ترکیبی از حرارات، عمل میکند.

این دستگاه با توجه به شرایط آب و هوایی از جنس بدنه ای بتنی، فلزی و یا فایبرگلاس تولید میشود. اگر کاهش میزان مصرف آب مورد توجه باشد، دستگاه با فرمت مدار بسته تولید میشود.

 

میزان دمای خروجی آب در برج خنک کننده چقدر است ؟

آبی که از کولینگ تاور خارج میشود، از هوای محیط دمای بالاتری دارد. البته منظور هوای شرجی محیط است. دمای هوای شجری یا دمای حباب تر به عنوان یک گزینه جهت تعیین پارامتر دمای آب سرد در نظر گرفته میشود.

در شهرهای متفاوت،  دمای حباب تر یا وت بالب از 15 الی 35 درجه متغییر است. در مکان هایی که هوا شجر و رطوبت آن 70  درصد مقدار دمای وت است. کولینگ تاور برای خنک کردن آب در تابستان محدودیت خواهد داشت.

باید توجه داشته باشید که مقدار دمای حباب تر که گفتیم باید در فصل تابستان و بدترین شرایط آب و هوایی در نظر گرفته شود. یک برج خنک کننده نمی تواند آب را تا دمای مرطوب کم کند. آب سرد خنک شده همیشه 3 الی 5 درجه بالاتر از دمای محیط است. دمای ایجاد شده در انواع کولینگ تاور با قانون بالا سنجیده میشود.

 

 

 انواع برج خنک کننده از نظر نوع عملکرد:

 

1-برج خنک کننده مدار باز:

این نوع از محبوب ترین های کولینگ تاور است. در اشکال مکعبی و مخروطی تولید میشود. عملکرد یکسانی در تابستان و زمستان دارد. با ارتباط مستقیم که آب داغ و هوای خشک دارند، آب خنک میشود.
به این شکل که آب بوسیله نازلهای اسپری کننده،  روی پوشالهای خنک کننده، پاشیده میشود. بعد هوا از بین پکینگها عبور کرده و گرمای آب را می گیرد. 

2-برج خنک کننده مداربسته:

یک نوع دیگر از برج خنک کننده وجود دارد که مدار بسته است. این محصول خود دارای دو دسته خشک و هیبریدی است. نوع خشک، توسط تماس غیر مستقیم هوا با جریان آب داغ باعث کاهش دمای، سیال می شوند. نوع  هیبریدی با پاشش یک سیکل ثانویه آب، سیال گرم را خنک میکند. 

 

مشکلات رایج برج های خنک کننده:

 

1.گاهی پکینگها، نازل های دوش، یا لوله های توزیع آب رسوب می گیرند.

2.گاهی  به علت کاهش دمای بصورت زیاد، تشتک ذخیره آب یخ میزند.

3.برخی مواقع تامین آب جبرانی در مناطق خشک و بیابانی به سختی انجام میشود.

4. به علت تماس قطعات هوادهی با رطوبت، گاهی این قطعات خراب می شوند.